Toyota GAZOO Racing bereidt zich voor op de legendarische 24 Uur van Le Mans. Na vier opeenvolgende overwinningen op het Franse Circuit de la Sarthe, streeft het team nu naar de vijfde opeenvolgende overwinning tijdens de beroemde endurancerace op 11 en 12 juni 2022.

Sinds de eerste Le Mans-winst van het team in 2018, heeft Toyota GAZOO Racing elke volgende race op La Sarthe gewonnen. Er werd geschiedenis geschreven met niet alleen het kwalificatierecord, maar ook met de nieuwe snelste raceronde. Afgelopen jaar werd het team de allereerste Hypercar-winnaar met de Toyota GR010 HYBRID.

Titelverdedigers
Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López verdedigen hun Le Mans-titel in de #7 GR010 HYBRID, na een emotionele eerste overwinning vorig jaar. Het zou een volgend hoogtepunt betekenen, na de eerste overwinning van het FIA World Endurance Championship (WEC)-seizoen 2022 in de dramatische 6 Uur van Spa-Francorchamps begin mei.

Debuut
In de #8 GR010 HYBRID rijden coureurs Sébastien Buemi en Brendon Hartley, die al meerdere Le Mans-titels op hun naam hebben staan, met respectievelijk drie en twee overwinningen. Dit jaar racen ze samen met Ryo Hirakawa, die tweemaal in de LMP2-klasse heeft deelgenomen op Le Mans, maar nu zijn debuut maakt in de topklasse.

 Familiale sfeer
De race op Le Mans van dit jaar is de eerste voor Kazuki Nakajima in zijn nieuwe rol als vice-voorzitter van Toyota GAZOO Racing Europe. De drievoudig Le Mans-winnaar en wereldkampioen 2018-2019 speelt een cruciale rol in het teammanagement op en naast de baan. Ook zorgt hij voor een professionele en familiale sfeer in het team, in de geest van teamoprichter Akio Toyoda.

Dubbele punten
De derde race van het WEC-seizoen 2022 levert dubbele punten op en een kans voor Toyota GAZOO Racing om naar de toppositie te klimmen in het klassement voor fabrikanten en coureurs na een felle start van het jaar in de Hypercar-klasse, tegen sterke concurrentie van Alpine en Glickenhaus.

Mijlpaal
De race van dit jaar markeert een belangrijke mijlpaal voor Toyota’s betrokkenheid bij endurance races: de eerste hybride LMP1-auto van het team, de TS030 HYBRID, maakte zijn WEC-debuut op Le Mans in 2012. In de daaropvolgende tien jaar heeft het team deelgenomen aan 72 WEC-races, acht wereldkampioenschappen gewonnen (vier keer voor fabrikanten en vier keer voor coureurs), 36 races gewonnen en 31 pole positions behaald.

Erfgoed
Toyota’s geschiedenis met de race op Le Mans gaat terug naar 1985. Daar wordt dit jaar extra bij stilgestaan als Kazuki Nakajima achter het stuur van de TOYOTA TOM’s 85C Groep C-auto kruipt om de winnaarstrofee naar de startopstelling te brengen, als onderdeel van de pre-race ceremonies. Kazuki’s vader Satoru reed die auto 37 jaar geleden naar de 12e plaats.

Testdag
Voordat het zover is, staat het team een ​​intensieve week van voorbereiding te wachten, die begint met de officiële testdag op zondag 5 juni. Het is de enige kans voor deelnemers om hun auto te testen op het ruim 13,6 km lange Circuit de la Sarthe, een unieke mix van openbare weg en circuit.

Verfijnen
Met de resultaten van de testdag worden de auto’s klaargemaakt voor de Free Practice-sessie van vijf uur en de kwalificatie van 60 minuten op woensdag. Donderdag wordt nog eens vijf uur getraind, onderbroken door de 30 minuten durende Hyperpole-sessie om 20.00 uur CEST, waarin Toyota GAZOO Racing voor de zesde opeenvolgende pole position zal strijden.

Race op zaterdag 11 juni
De 90e 24 uur van Le Mans begint zaterdag 11 juni om 16.00 uur CEST. Dit jaar nemen maar liefst 62 auto’s en 186 coureurs deel aan het hoogtepunt van de endurance-racekalender.

Kamui Kobayashi (teambaas en coureur, auto #7):
“Le Mans is het grote doelwit voor het hele team en we hebben ons intensief voorbereid om klaar te zijn voor de uitdaging. Ook al hebben we de race de afgelopen vier jaar gewonnen, er zijn altijd moeilijkheden en situaties waarin we problemen moeten oplossen. Dat gebeurde vorig jaar in de race, maar dankzij de inspanningen van het team en de coureurs hebben we een oplossing gevonden en uiteindelijk won de #7-auto de race. Mike, José, ik en de hele #7-crew hadden lang op dat moment gewacht, dus het was heel bijzonder, vooral omdat de #8-crew er een een-twee van maakte. Dit seizoen hebben we ook wat problemen gehad en het was jammer dat de #8 in Spa uitviel. De technici hebben het probleem in detail bekeken en we denken dat het niet meer zal gebeuren. Dus ik weet zeker dat we klaar zijn voor Le Mans; we gaan er met vertrouwen en optimisme heen. Ik weet zeker dat we deel gaan uitmaken van een spannende race voor de fans.”

Volg al het nieuws van Toyota GAZOO Racing hier.