Toyota GAZOO Racing heeft zijn teams voor het komende seizoen van het FIA World Rally Championship (WRC) en het FIA World Endurance Championship (WEC) bekendgemaakt. Nyck de Vries krijgt een plaats in het team van Toyota nummer 7 in het WEC.
In het WRC blijft Toyota GAZOO Racing samenwerken met de huidige coureurs en bijrijders. Het wederzijdse vertrouwen is groot om de uitdaging aan te gaan om de ‘triple’ te veroveren – de kampioenstitels bij de fabrikanten, coureurs én bijrijders.
In de Hypercar-categorie van het WEC komt Nederlander Nyck de Vries het team versterken als coureur van auto nummer 7. Onder leiding van teambaas Kamui Kobayashi streeft het team ernaar om voor het zesde jaar op rij zowel de coureurs- als de constructeurstitels te winnen.
WEC 2024
Ook in 2024 neemt Toyota GAZOO Racing deel aan het WEC in de Hypercar-klasse, de topklasse van het kampioenschap. Het team bestaat uit twee auto’s en het streven is om opnieuw het kampioenschap te winnen. Toyota GAZOO Racing rijdt met de GR010 HYBRID, uitgerust met RACING HYBRID-technologie, die tijdens het afgelopen WEC steeds verder is ontwikkeld. Het team opereert vanuit TOYOTA GAZOO Racing Europe GmbH (TGR-E) in Keulen, Duitsland.
De Nederlander Nyck de Vries is de nieuwe coureur voor auto nummer 7. Nyck was van 2020 tot en met 2022 al test- en reservecoureur voor het WEC-team van Toyota GAZOO Racing en heeft inmiddels ook ervaring in de Formule E en Formule 1. Nu voegt Nyck zich weer bij het team als een nog sterkere coureur. Hij neemt de plaats over van José María López, die na zeven WEC-seizoenen bij Toyota GAZOO Racing overstapt naar Team Akkodis ASP in de LMGT3-klasse.
Toyota GAZOO Racing ondersteunt Team Akkodis ASP in het kader van Customer Motorsports om de autosport duurzamer te maken. López wordt verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het team en de auto, evenals de ondersteuning van jonge en semiprofessionele oudere coureurs. De reservecoureur van Toyota GAZOO Racing is Ritomo Miyata, die in 2023 zowel het Japanse Super Formula Championship als de SUPER GT500-klasse won.
Teamnaam: TOYOTA GAZOO Racing
Oprichter: Akio Toyoda
Teambaas: Kamui Kobayashi
Auto: GR010 HYBRID (lengte 4,90 m, breedte 2,00 m, gewicht 1.040 kg)
Motor: 3,5-liter V6 turbo
Banden: Michelin
Teambaas Kamui Kobayashi: “Ik dank José María López voor zijn enorme bijdrage. Hij is voor altijd deel van de TOYOTA GAZOO Racing-familie. Tegelijkertijd is het geweldig om Nyck de Vries weer te verwelkomen als onderdeel van het team van auto nummer 7. We weten uit zijn tijd als test- en reservecoureur en uit zijn andere raceactiviteiten hoe snel en consistent hij is. Met Nyck hebben we volgend seizoen opnieuw een line-up van topcoureurs in beide auto’s. Dat is belangrijk, want we krijgen in de Hypercar-klasse met meer concurrentie te maken. Ik weet zeker dat we de komende winter als team weer sterker worden en klaar zullen zijn voor de nieuwe uitdaging.”
Nyck de Vries: “Ik ben superblij dat ik terugkeer in het WEC met TOYOTA GAZOO Racing. Voorheen had ik een andere rol en heb nog niet voor het team geracet. Daarom is het geweldig dat dit nu wel gaat gebeuren en ik wil het team bedanken voor hun voortdurende steun en vertrouwen. Ik kijk ernaar uit om auto nummer 7 te delen met Mike Conway en Kamui Kobayashi. Het zijn zeer getalenteerde coureurs die al veel hebben bereikt en ik ben er zeker van dat we een geweldig team vormen.”
WRC 2024
Het TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (TGR-WRT) is trots op zijn sterrenteam voor het WRC-seizoen 2024. Komend seizoen richt het team zich opnieuw op het winnen van de constructeurs-, coureurs- én bijrijderstitels.
Kalle Rovanperä werd dit jaar op 23-jarige leeftijd de jongste winnaar ooit van opeenvolgende WRC-coureurstitels. Hij heeft een nieuw, meerjarig contract getekend bij TGR-WRT en neemt in 2024 met bijrijder Jonne Halttunen deel aan een beperkt rallyprogramma. Dit geeft hem ruimte om buiten de intense strijd om het wereldkampioenschap te genieten van andere autosportdisciplines, wat zijn vaardigheid en ervaring achter het stuur alleen maar verder zal verbeteren.
Achtvoudig wereldkampioen Sébastien Ogier behaalde in 2020 en 2021 de laatste van zijn titels met TGR-WRT. Daarna deed hij een stap terug. Hij blijft echter een belangrijke speler in het team en behaalde in 2023 overwinningen in Monte Carlo, Mexico en Kenia. Volgend seizoen heeft hij opnieuw een deelprogramma, samen met bijrijder Vincent Landais.
Het team gaat ook weer verder met Elfyn Evans. Sinds hij bij TGR-WRT kwam, heeft Evans zich ontwikkeld tot vaste titelkandidaat. Hij eindigde in vier jaar drie keer als tweede. In 2023 behaalde hij overwinningen in Kroatië, Finland en Japan. Evans en bijrijder Scott Martin hebben voor 2024 hun zinnen gezet op de strijd om hun eerste wereldtitels.
Ook Takamoto Katsuta is weer onderdeel van de line-up van TGR-WRT en rijdt met bijrijder Aaron Johnston een volledig seizoen met de GR YARIS Rally1 HYBRID. Katsuta is afkomstig uit het Challenge Program van TGR-WRT, kwam in 2023 in het team en droeg bij aan het succes met een podiumplaats in de Rally van Finland.
Teamnaam: TOYOTA GAZOO Racing WRT (World Rally Team)
Voorzitter: Akio Toyoda
Teambaas: Jari-Matti Latvala (Finland)
Auto: GR YARIS Rally1 HYBRID (lengte 4207 mm; breedte 1875 mm)
Motor: GI4B
Banden: Pirelli
Belangrijkste resultaten in WEC en WRC seizoen 2023
Toyota GAZOO Racing won voor het vijfde jaar op rij zowel het wereldkampioenschap voor constructeurs als die voor coureurs (Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa). Het TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team won voor het derde jaar op rij het wereldkampioenschap voor constructeurs, coureurs (Kalle Rovanperä) en bijrijders (Jonne Halttunen).
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl