Toyota GAZOO Racing-coureur Giniel de Villiers en navigator Alex Haro zijn met hun Toyota Hilux de winnaars van de Rally van Marokko. Het duo pakte in de voorlaatste etappe de kop en won de rally uiteindelijk na vijf zware rallydagen over verschillende soorten ondergrond en door uitdagend terrein. Door de laatste etappe te winnen, verzekerden Giniel de Villiers en Alex Haro zich van de algehele winst.
Het was een bitterzoete overwinning voor Toyota GAZOO Racing South Africa omdat de teamleden en huidige Dakar-kampioenen Nasser Al-Attiyah en Mathieu Baumel (navigator) in de vierde etappe moesten afhaken nadat hun Hilux onfortuinlijk in aanraking kwam met een rotsblok. Hierdoor bleek bepaalde software niet in staat de motor van de Hilux draaiende te houden. De voorsprong op de andere deelnemers bedroeg op dat moment maar liefst 17 minuten.
Mogelijke deelname Dakar Rally
Het andere team van Toyota GAZOO Racing South Africa – dat van voormalig Formule 1-coureur Fernando Alonso en navigator Marc Coma – volbracht de rally succesvol. Het was hun eerste internationale rallycompetitie. De rally maakt voor Fernando Alonso bovendien deel uit van een intensief trainingsprogramma in aanloop naar een mogelijke deelname aan de komende Dakar Rally. Het Spaanse duo deed eerder mee aan een ronde van de lokale South African Cross Country Series. In de Rally van Marokko konden Fernando en Marc echter voor de eerste keer ervaren hoe het is om tegen de snelste rallyteams van de wereld te strijden.
Drie lekke banden
Omdat Fernando en Marc vanaf de 15de positie aan de Rally van Marokko begonnen, kregen ze te maken met verschillende uitdagingen zoals het navigeren door de dichte stofwolken van teams die hen voorgingen. Tijdens de eerste, 204 kilometer lange etappe kreeg het team bovendien drie lekke banden voor hun kiezen. Omdat de Hilux twee reservebanden aan boord heeft, moesten ze ongeveer 40 minuten wachten op het derde reservewiel dat door een ander Toyota team uitgeleend werd, dat van Overdrive Racing met coureur Viktor Khoroshavtsev en navigator Anton Nikolaev. Op die manier wisten Fernando en Marc alsnog als 21ste te finishen.
De tweede etappe van de Rally van Marokko ging over de Merzouga-duinen aan de rand van de Sahara-woestijn, een 386 kilometer lang traject. Fernando en Marc voltooiden de etappe zonder problemen en wisten hierdoor op te klimmen naar een tiende plaats overall.
Schade aan wielophanging
Voor de derde, 363 kilometer lange etappe kregen de deelnemers met iets nieuws te maken; pas vijf minuten voor de start ontvingen ze hun navigatie-instructies. Twee Toyota GAZOO Racing-teams – die van de Nederlandse fabriekscoureur Bernhard ten Brinke en navigator Tom Colsoul en die van Fernando en Marc – reden eenzelfde greppel in die niet in het routeboek vermeld stond. Beide auto’s liepen schade aan de wielophanging op en moesten in de nacht erop gerepareerd worden om de rally met tijdstraffen te kunnen vervolgen.
Tijdens de vierde, 311 kilometer lange etappe kregen Fernando en Marc meer lekke banden te verduren. Ook dit keer een ‘blind spot’ in het routeboek en een tekort aan reservebanden. Toen het Spaanse duo bij de eveneens getroffen Nasser en Mathieu stopte om hen te assisteren en duidelijk werd dat hun Hilux niet verder kon, bedacht Marc zich geen moment en greep hij het reservewiel van zijn teamgenoten.
Zonder problemen
De laatste etappe van de Rally van Marokko bestond uit een 168 kilometer lang traject, van Erfoud naar Fes. De route ging over rotsige wegen en ook moesten de deelnemers over steile, bochtige wegen door het Atlasgebergte racen. Giniel en Alex gingen inmiddels aan kop. Fernando en Marc wisten de etappe zonder problemen af te leggen en finishten als achtste, goed voor een 26e eindpositie overall. Bernhard en Tom sloten de laatste etappe van de rally af met de op een na snelste tijd, goed voor een 25e plaats in het eindklassement.
Op 24 oktober a.s. maakt Toyota GAZOO Racing zijn teams bekend die mee zullen doen aan de komende Dakar Rally. De persconferentie vindt van 15:30 tot 17:00 uur CEST plaats in het PortAventura Convention Centre in Tarragona, Spanje.
Resultaten Rally van Marokko 2019
No. 1 Toyota Hilux no. 307 (Giniel de Villiers/Alex Haro)
No. 25 Toyota Hilux no. 304 (Bernhard ten Brinke/Tom Colsoul)
No. 26 Toyota Hilux no. 314 (Fernando Alonso/Marc Coma)
Glyn Hall, Team Principal: “Ik ben ontzettend blij voor Giniel die voor de vierde keer de Rally van Marokko wint. Het is goed voor hem en voor het team van Toyota GAZOO Racing. Het is de eerste winst voor Giniel met navigator Alex wat betekent dat zij goed kunnen samenwerken. Het hele team is teleurgesteld over wat Nasser in de laatste etappe overkwam, maar houdt over het algemeen een goed gevoel over aan de rally. We gaan wat Nasser overkwam onderzoeken en zorgen ervoor dat het niet nog eens gebeurt. Met de op een na snelste tijd in de laatste etappe hebben Bernhard en Tom laten zien waartoe ze in staat zijn. Wat Fernando betreft, we wisten dat de rally voor hem een uitdaging zou worden. Als er meer tijd was geweest, had ik hem aangeraden eerst meer lokale rally’s te rijden. De route van de Rally van Marokko is heel zwaar en het routeboek bleek niet heel precies. Desondanks heeft hij wederom een schat aan ervaring opgedaan. Hij zal het wellicht nog niet zo voelen, maar deze ervaring komt nog zeker van pas, vooral in aanloop naar zijn beslissing over een mogelijke deelname aan de Dakar Rally.”
Giniel de Villiers (Toyota Hilux no. 307): “Het was een ongelooflijke ervaring! Ik heb de Rally van Marokko drie keer eerder gewonnen, maar de laatste keer is alweer een tijdje geleden. Het voelt ontzettend goed om zo’n uitdagende rally te winnen. Het zijn slechts vijf dagen maar de etappes zijn heel zwaar. We zagen in de tweede helft van de rally hoe snel dingen kunnen veranderen. Een heel groot dankjewel voor alle teamleden die tijdens de voorbereidingen en de rally zelf alles gegeven hebben. Alex heeft het fantastisch gedaan; het voelt geweldig om als duo onze eerste rally te hebben gewonnen.”
Bernhard ten Brinke (Toyota Hilux no. 304): “Het was een heel zware rally, maar Toyota heeft gewonnen dus ben ik blij voor het hele team en in het speciaal voor Giniel. Voor ons was de rally feitelijk in de derde etappe over. De auto was dusdanig beschadigd dat hij terug naar het bivak moest voor reparatie. Ik ben heel blij met onze op een na snelste tijd in de laatste etappe, net achter Giniel. Ik wil alle engineers bedanken voor hun werk en dat ze ons weer op de weg kregen.”
Fernando Alonso (Toyota Hilux no. 314): “Ik heb heel veel positieve ervaringen aan de rally overgehouden. Het waren twee heel drukke weken, inclusief alle voorbereidingen, op weg naar een van de zwaarste rally’s op de racekalender. Ik ben heel blij dat ik de finish gehaald heb. Het was voor mij heel verhelderend om te zien hoe uitdagend de rally is voor alle teamleden en de auto’s. Er waren hoogte- en dieptepunten, maar we hebben vooral de potentie van de Hilux laten zien. Het belangrijkste voor mij is dat ik wederom gegroeid ben in mijn rallyervaring. Ik wil Giniel, Alex en het team van Toyota GAZOO Racing feliciteren met de winst. Giniel was een ongelooflijke steun voor me, en heeft me in de afgelopen maanden geweldig begeleid tijdens mijn training in Namibië en Zuid-Afrika.”