Prime time op zondag, om 14.15 uur start de tweede race van het weekend voor de GT & Prototype Challenge pb Hankook. Tussen de demonstraties door van Max Verstappen, gaan zeventien GT en sportscars bolides opnieuw de strijd met elkaar aan op het asfalt in Zandvoort.
De Renault RS01 van Equipe Verschuur staat op de pole position met Sandor van Es achter het stuur. Naast hem staat de eerste LMP3 bolide van het Inter Europol Competition team, met achter het stuur Jakub Smiechowski. Op de derde positie staat de volgende Ligier met Martin Hippe die het stuur in handen heeft en daarnaast de Belg Luc de Cock met de Norma 20FC. De derde rij wordt bezet door de Prime Racing Ginetta en de Praga R1T en daarachter staan de eerste GT bolides van Koen Bogaerts en Daan Meijer. Achteraan starten Henk Thuis met de Pumax RT en de snelle David Hauser met de Ligier LMP3, welke geen tijd had kunnen zetten in de kwalificatie en dus ook de tweede race van achteraan moet starten.
Een mooi gezicht om het hele veld op de startgrid te zien staan, onder een prachtig zonnetje en met op de tribunes en in de duinen tienduizenden mensen welke op dit fantastische evenement zijn afgekomen.
De start wordt gegeven en bijna iedereen is goed weg. Bij het verlaten van de Tarzancorner gaat de Norma 20FC van Tim Joosen te ver naar buiten en moet door de grindbak. Joosen verliest hierdoor verschillende plekken en moet aansluiten achter de BMW M4 Silhouette van Koen Bogaerts. Berry van Elk heeft nog minder geluk en ziet zijn race al gelijk in rook opgaan. Toen het rode licht uitging was het meteen niet goed en hij heeft de eerste ronde zeer langzaam rijdend afgelegd richting pitstraat waar zijn race direct over was.
Sandor van Es in de Renault RS01 heeft zijn leidende positie weten te behouden, voor de drie LMP3 wagens van Jakub Smiechowski, Martin Hippe en Jean-Pierre Lequeux. Daarachter is het Daan Meijer in de Mercedes SLS die twee plekken heeft gewonnen op Koen Bogaerts en Alastair Boulton. Achter de Praga R1T sluit dan alweer Tim Joosen aan en deze weet Boulton al snel weer voorbij te gaan, evenals een ronde later Meijer.
We zien de Mercedes van Meijer rechtdoor met een flinke vaart door de grindbak vliegen in de chicane. Hij weet hem uiteindelijk op de baan te houden, maar moet de wagen de pitstaat insturen voor een check up, grind en gras zijn zichtbaar in de bolide. Hij wordt wel de baan weer opgestuurd na de check maar verliest hierdoor een hele ronde op de rest van het startveld.
Vooraan het veld heeft Van Es een gaatje weten te slaan naar achtervolger Smiechowski, deze wordt echter teniet gedaan door de safety car die de baan ingestuurd wordt omdat de Praga van de Engelsman Boulton in de grindbak vast is komen te staan. Hij wordt uit de grindbak gesleept en hij kan zijn weg vervolgen naar eerst de pitstraat.
David Hauser en Henk Thuis, samen achteraan moeten starten, zijn inmiddels al op positie zes en zeven terecht gekomen en worden nu ook nog extra geholpen doordat iedereen aansluit achter de safety car. Als de race opnieuw gaat beginnen, hebben zij een betere uitgangspositie voor een podiumplek als bij de start van de race.
Meijer moet zijn Mercedes dan toch in de pitstraat parkeren en de race is vroegtijdig ten einde voor hem. Na drie ronden safety car worden de bolides weer vrij gegeven. Bij de herstart gaat het gelijk weer mis in de Tarzancorner. Er is contact tussen de Radical SR3 van Ko Koppejan en de Porsche 991 van Cengiz Oguzhan. Amaury Bonuel moet hiervoor uitwijken en stuurt de Mustang vol door de grindbak. Koppejan is het grootste slachtoffer van dit alles, hij moet zijn Radical aan de kant zetten en de race verder langs de baan volgen. De Porsche van Oguzhan kan wel door, alleen zonder bumper.
Door de snelle actie van de baanmarshalls kan de safety car direct weer naar binnen en is er opnieuw een herstart. Van Es is nog goed wakker en blijft voor de geel/groene bolide van Smiechowski. Daarachter een gevecht tussen Hauser, Hippe en Joosen. Smiechowski kruipt helemaal op de achterbumper van Van Es, maar raakt er nog niet voorbij.
Als het pit window open gaat, zien we de Praga R1 van Fiona James daar al staan. Zij heeft de bolide al stil moeten zetten en haar race moeten staken. Gedurende de pitstop serie is er opnieuw een heftige crash. Boulton parkeert zijn Praga hard in de bandenmuur in de Hugenholtz bocht, wat betekent dat de safety car voor de derde keer de baan in wordt gestuurd. Omdat ook de pitstops worden gemaakt wordt het hele veld flink door elkaar geschud.
Leider na de derde safety car en de pitstops is Hans Laub, welke het stuur heeft overgenomen van Martin Hippe. Hij leidt de race voor Rob Kamphues, Luc de Cock en Bas Schouten. Maar Laub kan niet lang genieten van zijn positie, doordat hij een drive through opgelegd krijgt. Kamphues neemt hierdoor het stokje over en iedereen schuift een plekje op.
Doordat de safety car en de pitstops tegelijkertijd vielen, zijn er bijna geen gevechten meer op de baan in de diverse divisies. Alleen in de LMP3 divisie zitten de nummers twee, drie en vier nog bij elkaar. Jan-Marc Ueberecken ligt op de tweede positie in de Ginetta G57 en heeft Wolfgang Jordan en David Hauser achter zich aan. Jordan maakt ergens een fout en verliest zijn plek aan Hauser en ook Bas Schouten in de BMW M4 Silhouette gaat aan hem voorbij.
De Porsches van Alexandre Jouannem en Aart Bosman rijden ook bij elkaar op het asfalt en knokken voor elke centimeter, maar Bosman ligt wel een ronde voor op Jouannem. Ueberecken en Hauser schuiven verder op naar voren en weten Luc de Cock in te halen. Vooraan heeft Kamphues een gaatje van vijf seconden.
Hauser moet even afstand nemen van Ueberecken. Daarachter knokken De Cock en Schouten om de vierde positie algemeen. We zien dat Ueberecken inloopt op de leidende Renault RS01 van Kamphues en ook Hauser daarachter nadert. Kan Kamphues de Renault in de laatste zes minuten nog voor de twee LMP3 wagens houden?
Een ronde later volgt al direct een aanval van Ueberecken op Kamphues in de Tarzancorner, maar dat was nog iets te snel. Hij verremt zich maar kan de Ginetta uit het grind houden. Een ronde later gaat het dan in dezelfde bocht fout voor de leider in de race. Kamphues verliest de Renault RS01 bij het uitkomen van de Tarzancorner en komt met een klap stil te staan in de bandenmuur en half op de baan. Voor de race betekent dit dat er opnieuw een safety car de baan op wordt gestuurd en er wordt daarna direct beslist om de race af te vlaggen onder safety car.
Een bizarre tumultueuze race welke uiteindelijk op naam komt van David Hauser die in die laatste ronde nog net Jan Marc Euberecken weet in te halen. Hauser van de laatste rij gestart pakt de winst en de punten, voor equipe Jean-Pierre Lequeux en Jan Marc Ueberecken. Als derde gaan de heren Jakub Smiechowski en Wolfgang Jordan mee naar het podium.
Luc de Cock brengt de Norma 20FC als derde algemeen over de streep en hij wint samen met Tim Joosen de CN divisie. Winst is er ook weer voor Koen Bogaerts en Bas Schouten in de GT divisie. Tweede hier wordt Aart Bosman, voor Cengiz Oguzhan en Jouannem. De SuperGT divisie valt ten prooi aan Henk Thuis, maar zijn concurrenten waren helaas al eerder in de race uitgevallen.
De volgende races van de GT & Prototype Challenge staan gepland op Spa Francorchamps tijdens de Spa Euro Races op 10 en 11 juni.