Na de start van het seizoen op de Lausitzring was ditmaal de Norisring in Neurenberg de plaats van handeling voor de tweede ronde van de Duitse BMW M2 Cup. Het 2,3 kilometer korte parcours is het enige stratencircuit op de kalender van de serie, die alle wedstrijden in het voorprogramma van de DTM verrijdt. Voor Maxime Oosten was de reis naar Beieren succesvol: op zaterdag behaalde hij zijn eerste overwinning in de Duitse merkencup, op zondag liet hij direct de tweede zege aantekenen. “Dit smaakt naar meer”, lachte Oosten na zijn successen.
Met zijn beide overwinningen voegde Oosten een nieuw hoofdstuk toe aan het succesverhaal van Nederlandse coureurs op de Norisring. Zo won Jos Verstappen er in 1993 beide races van het toenmalige Duits Formule 3-kampioenschap en Max Verstappen won er in 2014 beide wedstrijden van het Europees kampioenschap Formule 3, waarmee hij een belangrijke stap op weg naar de Formule 1 zette. “Wel gaaf dat ik nu de volgende ben voor wie ze hier het Wilhelmus spelen”, zei Oosten.
Hij begon aan het weekeinde met de tiende tijd in de vrije training, maar de resultaten daarvan waren niet representatief, omdat er aanvankelijk op een natte baan gereden werd, terwijl voor de rest van het weekeinde zonnig zomerweer voorspeld was. “De baan droogde meer en meer op, dus ik wilde slicks, maar kreeg geen toestemming om te laten wisselen, omdat de banden voor iedereen gelijk moeten zijn”, vertelde Oosten. “Het had geen enkel nut om de regenbanden op te roken, dus ik liet het verder maar voor gezien.”
In de kwalificatie vrijdag in de namiddag was de baan grotendeels droog. Met een tijd van 56,753 seconden liet Oosten de snelste tijd noteren, waarmee hij zeker was van de pole-position voor de eerste race. Ook in de rangschikking van de op-één-na snelste raceronden, bepalend voor de startvolgorde van de tweede wedstrijd, eindigde Oosten bovenaan. “We begonnen weer op regenbanden, omdat het nog vochtig was. Na een paar ronden heb ik gewisseld naar slicks, heb twee snelle rondes weten neer te zetten, wat voor beide races de pole-position betekende.”
In de eerste race nam Oosten bij de start de leiding, bouwde gestaag een mooie voorsprong op en reed onbedreigd naar de overwinning. Hij vertelde: “Mijn start was niet zo heel goed, ik stond een paar ronden onder druk, maar daarna kon ik wegrijden en zo heb ik uiteindelijk gewonnen. Mijn eerste overwinning in de Duitse cup. Super gaaf, niet normaal! Ik vind het ook een super vette baan, het is echt een van mijn favoriete circuits. Het is een heel bijzondere plek om te zijn, en natuurlijk ben ik heel blij met dit resultaat. Dit smaakt eigenlijk naar meer!”
Dat “meer” liet niet lang op zich wachten: op zondag herhaalde Oosten zijn succes van de dag ervoor. Opnieuw startte hij vanaf de eerste plaats, nam de leiding bij de start en wist vervolgens een kleine voorsprong op te bouwen, die echter al snel weer teniet werd gedaan toen een safety-car-fase het veld weer bij elkaar bracht. Ook bij de herstart bleef Oosten op kop. “Daarna kon ik weer een klein gaatje trekken, maar later in de race begon de rijder op de tweede plaats toch weer op me in te lopen. Ik kon hem wel achter me houden en zo eindigde ik voor de tweede keer dit weekeinde op P1”, luidde het relaas van de Nederlandse winnaar.
Na vier van de twaalf races staat Maxime Oosten op de tweede plaats in de tussenstand van het kampioenschap. De volgende races van de Duitse BMW M2 Cup worden na de zomerpauze op 27 en 28 augustus verreden op de Nürburgring.
Deelname van Maxime Oosten aan de Duitse BMW M2 Cup wordt mede mogelijk gemaakt door De Beier/Ekris, Dok 23, Groningsepanden, Orlimex, Effektief, Veno woodflooring en Soldeck.
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl