Stan van Oord heeft tijdens de TCR Spa 500 op het circuit van Spa-Francorchamps laten zien dat hij ook in de regen één van de beste coureurs is in de Supersport 1 divisie van de Supercar Challenge. In de eerste race op vrijdag werd hij in de regen samen met zijn teamgenoot Dennis de Borst derde. De tweede race op een opdrogende baan wisten zij te winnen, waarbij ze zelfs als vierde algemeen en voor snelle LMP3 bolides uit de GT&Prototypes finishten.
De Supercar Challenge reed dit weekend tijdens de TCR Spa 500, een evenement waar TCR-auto’s, vergelijkbaar met de Seat Leon Cupra waarin Stan van Oord racet, 500 ronden over het circuit van Spa-Francorchamps moeten rijden. Een race die aanvangt op zaterdagmiddag na de races in de Supercar Challenge en waarschijnlijk zo’n 23 uur zal duren.
Voor aanvang van de kwalificatie op vrijdag was het voor Stan van Oord en zijn team lastig om de juiste bandenkeuze te maken. De baan was te nat voor slicks en waarschijnlijk te droog voor regenbanden. Zij besloten om eerst op regenbanden een tijd neer te zetten en dat ging prima, Van Oord reed in zijn tweede ronde de snelste tijd in zijn klasse. Daarna was de baan te droog voor regenbanden en kon hij zijn tijd niet meer verbeteren. Zij monteerden vervolgens slicks voor en regenbanden achter om te zien of een tijdverbetering mogelijk was. Tegen het einde van de kwalificatie reed Van Oord met die set-up dezelfde rondetijd die hij in het begin had gezet en op de opdrogende baan zou een volgende ronde wellicht een tijdverbetering opleveren, maar helaas was de sessie inmiddels afgelopen. Hoewel hij de snelste ronde had gereden in Supersport 1 leverde het helaas geen poleposition op. Van Oord bleek een andere rijder te zijn gepasseerd onder een gele vlag en daarom werd zijn snelste tijd afgenomen en moesten zij nu de eerste race als derde en de tweede race zelfs als zesde starten. “Heel jammer, ik heb niet gemerkt dat ik iemand passeerde. De ronde waarom het ging was niet mijn snelste ronde, maar toch wordt dan je snelste tijd afgenomen. Zo zijn de regels, het is niet anders”, was Van Oord toch teleurgesteld.
Spa is in de regen een moeilijke baan, dus besloten Dennis de Borst en Stan van Oord om te proberen in de buurt te blijven van de rijders voor hen en niet in de aanval te gaan, aangezien zij door de mindere resultaten in de afgelopen races geen successeconden voor de pitstop meer hadden. Dat leek te werken, want net voor de pitwindow open ging kwam de safetycar in de baan. De Borst kwam direct naar binnen om het stuur over te geven aan Van Oord. Een Full Course Yellow gooide echter roet in het eten, Van Oord kwam als vijfde de baan weer op. Hij reed vervolgens een ijzersterke race en klom op naar de derde plek. Het gat naar de nummer twee was maar liefst 50 seconden, maar Van Oord was ontketend en wist dit gat te dichten, hij kwam 0,274 sec. achter Ruud Olij over de finish. “De finishvlag kwam een ronde te vroeg, maar we zijn voor onze concurrenten gefinisht en het was fijn om na vier races weer op het podium te staan.”
De TCR Spa 500 reed voor de tweede Supercar Challenge race hun kwalificatie. Van Oord en zijn team keken goed naar hoe dat ging. Zij besloten vier slicks te monteren en dat bleek al snel de juiste keuze. De Borst startte als zesde en zag in de eerste bocht La Source hoe twee rijders in de voorhoede elkaar raakten en spinden. Hij stuurde slim binnendoor, waardoor hij direct de tweede positie in de Supersport 1 pakte. Vlak voor de pitstop had hij echter pech toen een LMP3 bolide de controle kwijtraakte en tegen De Borst aanreed. Gelukkig kon de Leon Cupra zijn race vervolgen, alleen het stuur stond wat scheef.
Van Oord kwam na de pitstop als vierde de baan weer op achter zijn concurrenten Max Veels, Bob Bau en Luuk van Loon. Een nieuwe safetycar situatie bracht het veld weer samen. Na de herstart kon Van Oord Veels passeren op Kemmel straight en lag hij derde. Door de natte omstandigheden volgde de ene safetycar bijna de andere op. Van Oord passeerde na een herstart beide rijders voor hem binnen één ronde, liep acht seconden weg en toen was de volgende safetycar alweer een feit. Omdat er dit keer na een crash veel rommel op de baan lag was de verwachting dat de race achter de safetycar zou eindigen. De wedstrijdleiding gaf echter een ronde voor het einde weer het groene licht en zo moest Van Oord nogmaals op het gas. Het was even listig vanwege een flink oliespoor op de baan, maar Van Oord wist de Seat Leon veilig als eerste in zijn klasse en vierde algemeen, zelfs voor de snelle LMP3-auto’s, over de finish te brengen.
“Het voelt supergoed om weer op de hoogste trede van het podium te staan. We hebben zo onze voorsprong in het klassement kunnen uitbreiden naar 29 punten en staan er dus goed voor om over twee weken tijdens de Finaleraces op Assen onze titel in Supersport 1 te prolongeren”, is Van Oord tevreden.
De laatste twee races van seizoen 2019 zijn op 19 en 20 oktober op TT Circuit Assen tijdens de Finaleraces.