Na warme en zonnige omstandigheden op zaterdag voor beide kwalificatiesessies, kwam er ‘s avonds bewolking opzetten op de Nürburgring. Zware regenval en laaghangende bewolking zorgden voor een zeer natte baan op zondagochtend, toen de FFR-FOR deelnam aan het ADAC Racing Weekend van 28 tot 30 juni.

Ralf Goral (#9) en Jochen Thissen (#28) wisselden verschillende keren van positie, maar uiteindelijk was het Thissen die de Formule Opel-klasse won in race 1.

Na een vertraagde start, als gevolg van crashes in de vorige series, begonnen de FFR-FOR en HRA aan hun eerste gezamenlijke race op de beroemde Nürburgring onder de vlag van ADAC Graf Berghe von Trips. Gelukkig was de regen tegen die tijd afgenomen, maar het circuit was nog steeds nat en glad, wat resulteerde in enkele kleine incidenten en een safety car situatie.

De FR-FOR en HRA startten in twee groepen, met de HRA groep als eerste, maar de Formule Opels van Ralf Goral (#9) en Jochen Thissen (#28), haalden de HRA F3’s al snel bij, ondanks de omstandigheden op het circuit. Ook de Formule Ford 2000’s konden oprukken in het veld. Goral en Thissen wisselden verschillende keren van positie, maar uiteindelijk was het Jochen Thissen die de Formule Opel-klasse won en als vierde algemeen eindigde met slechts 3 F3’s voor zich.

In race 1 was Lars Clasen uit Denemarken (#15) de duidelijke winnaar van de FF 2000-klasse in zijn Pilbeam.

In de FF 2000 klasse was Lars Clasen uit Denemarken (#15) de duidelijke winnaar in zijn Pilbeam. “Een fantastische racewagen op een natte baan”, aldus Lars. Onno Zuidema in zijn Reynard (#69) eindigde als tweede, terwijl Simone Busch (‘Moni’), ook in een Reynard (#807), als derde FF2000 over de streep kwam. In de FF1600-klasse ging veteraan Roel Mulder in zijn PRS (#22) aanvankelijk aan de leiding, maar bij de herstart na de safety car-situatie maakte Tim Roser in zijn Swift (#857) handig gebruik van de slipstream van de HRA F3’s die de FF1600’s al hadden gerond, om Roel in te halen en zijn klasse te winnen. Zijn vader Frank Roser in een Crossley (#890) legde beslag op de derde plaats.

In de loop van de dag verbeterde het weer op de Nürburgring aanzienlijk, wat resulteerde in veel betere baancondities voor Race 2. De FFR-FOR-startgroep was als eerste weg, de HRA-auto’s startten zo’n 30 seconden later. Jochen Thissen had aanvankelijk het voordeel van de poleposition, maar Ralf Goral had slechts drie bochten nodig om de eerste positie voor zich op te eisen. De twee Formule Opels slaagden er vervolgens in om het peloton 10 ronden voor te blijven, tot Davide Leone van de HRA in zijn late model F3 na een safety car-situatie de leiding overnam en de eerste plaats algemeen veroverde.

Startend vanaf de betere positie in race 2 was het Tim Roser (#857) die de FF1600-klasse van start tot finish aanvoerde.

De FF2000’s vochten een verbeten strijd. De klassewinnaar van race 1, Lars Clasen, wist het grootste deel van de race de andere FF2000’s voor te blijven, met Simone Busch en Onno Zuidema in de achtervolging. Nadat Busch en Zuidema elkaar kortstondig raakten, moest Simone Busch terug naar de pits met een gebroken wielophanging, terwijl Zuidema door kon rijden. Hierdoor kon nieuwkomer François Claeijs opschuiven naar de 3e positie in zijn klasse. Pas in de laatste ronde, nadat de safety car situatie voorbij was, kon Zuidema Clasen passeren en het podium voor de FF2000 pakken.

Startend vanaf de betere positie was het Tim Roser die de FF1600-klasse van start tot finish aanvoerde, met Roel Mulder als tweede en Frank Roser als derde.

De FFR-FOR-serie heeft nu een zomerstop en komt van 13 tot 15 september weer in actie tijdens de TABAC Classic GP 

Over FFR-FOR
In de FFR-FOR-series doen naast amateurs en liefhebbers ook jonge ambitieuze coureurs mee aan races in de Formula Ford 1600, Formula Ford Zetec, Formula Ford 2000 en Formule Opel eenzitters. Met hun eenvoudige techniek bieden deze de beste prijs-kwaliteitverhouding voor formulewagens. De FFR-FOR-grid bestaat doorgaans uit coureurs uit België, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk, met raceweekenden in Duitsland, België en Nederland. Voor meer informatie: www.ffr-for.eu.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl