Opel voorziet de elektrische Corsa-e Rally van een speciaal geluidssysteem dat de auto op spectaculaire wijze hoorbaar maakt tijdens rally’s. Dat zorgt voor meer beleving, maar óók voor veiligheid. Toeschouwers en marshalls langs de baan moeten namelijk kunnen horen wanneer een auto nadert. Dat is een vereiste. De Corsa-e Rally debuteert op 7-8 mei bij de openingsronde van de ADAC Opel e-Rally Cup, ‘werelds eerste merkencup voor elektrische rallyauto’s.
Vanaf het begin van de ontwikkeling was duidelijk dat de Opel Corsa-e Rally een geluidssysteem nodig zou hebben. De Duitse autosportfederatie vereist namelijk dat rallyauto’s hoorbaar moeten zijn voor de veiligheid van officials en toeschouwers. Maar net als bij andere zaken rondom het revolutionaire elektrische rallyconcept had nog niemand ervaring met geluidssystemen.
De eerste uitdaging was het ontwikkelen van de juiste speakers. Die moeten krachtig en robuust zijn. Commercieel beschikbare luidsprekers worden meestal in auto’s of gebouwen geïnstalleerd en zijn dus zelden waterbestendig. Om een elektrische rallyauto goed hoorbaar te maken, moeten de luidsprekers juist aan de buitenkant worden gemonteerd, waar ze te maken krijgen met vibraties, stof en vocht.
De Opel ingenieurs vonden de zeer robuuste luidsprekers uiteindelijk bij maritieme accessoires. Aan de voor- en achterkant van de Corsa-e Rally zitten nu twee spatwaterbestendige luidsprekers die ieder een stroomverbruik van maximaal 400 watt hebben. Ze worden van stroom voorzien via een versterker die signalen ontvangt vanuit een eigen aansturingseenheid. Deze zwarte box werkt met speciaal geschreven software die gegevens van de auto omzet in geluid.
Het geluidssysteem is toerentalafhankelijk, zodat bijvoorbeeld spinnende wielen hoorbaar zijn. De afstelling van het uiteindelijke geluidspatroon nam meerdere maanden in beslag. De software werd continu doorontwikkeld en is nu gebaseerd op een ‘stationair geluid’ dat zich aanpast aan alle mogelijke snelheden.
Het volume is in te stellen in twee niveaus. Bij het rijden op de openbare weg, bijvoorbeeld tussen rallystages in, wordt de stille modus gebruikt. Alleen tijdens de rally wordt het volle volume geactiveerd. De teams kunnen het geluid afstellen aan de hand van de regelgeving van de rally.
“We wilden niet zomaar het geluid van een verbrandingsmotor simuleren, maar echt een uniek elektrisch geluid creëren dat past bij het project”, zegt Jörg Schrott, Opel Motorsport Director. “We zijn tevreden met het resultaat en ervan overtuigd dat het geluid ook de fans langs de baan zal aanspreken, ondanks dat het een heel ander geluid is dan dat van een traditionele rallyauto met verbrandingsmotor.”
Het geluidssysteem wordt voor het eerst tijdens een wedstrijd gebruikt op 7-8 mei, bij de seizoensopener van de ADAC Opel e-Rally Cup, de 33e ADAC ACTRONICS Rally Sulingen.