Zondag 15 september zal Dutch Time Attack voor het eerst in de geschiedenis neerstrijken op Raceway Venray. De grote oval met zijn verkanting tot achttien graden vormt daarin een interessante factor, maar niet de enige: de organisatie laat een deel van het parcours via het binnenterrein lopen, waarmee de ware stuurmanskunsten onder de deelnemers komen bovendrijven. Waar de één bij voorbaat juicht, kijkt de ander nog even de kat uit de boom.

“Inmiddels druppelen de aanmeldingen binnen, maar ook de vragen,” zegt Peter Tunissen, één van de organisatoren van Dutch Time Attack sinds het kampioenschap afgelopen voorjaar in een nieuw jasje werd gegoten. “De keuze voor Raceway Venray levert gemengde reacties op. Sommigen lopen helemaal weg met dit stadionachtige circuit, waar je je een beetje een gladiator in het Colosseum voelt. Anderen rijden liever op een baan met veel hogesnelheidsbochten, waar de potentie van hun pk-kanon maximaal tot haar recht komt.” Mooi derhalve dat Dutch Time Attack een mix van dat soort circuits biedt, waardoor de onderlinge verhoudingen in het kampioenschap niet al na de eerste ronde bepaald zijn. “Op het parcours zoals wij dat uitzetten op Raceway Venray kan een zeer capabele stuurman in een Peugeot 106 GTI het iemand in een Subaru Impreza of een Porsche 911 GT3 lastig maken. We hebben er weleens met een Radical SR3 gereden en die presteert daar weliswaar overtuigend, maar komt nergens in het downforcebereik.” Tunissen doelt ermee op de tijden van Dutch Superlap, dat zich in het verleden enkele maanden afspeelde op de omloop in De Peel, voordat het recentelijk opging in Dutch Time Attack.

Honderd procent zicht
Het verbaast de organisatie enigszins hoeveel doorgewinterde autosportfanaten Raceway Venray nog niet kennen of er op zijn minst nooit geweest zijn. “Vraag mensen de circuits in Nederland te noemen en ze komen over het algemeen niet verder dan Zandvoort en Assen,” beweert Tunissen. “De die-hards roepen er misschien nog ‘Lelystad’ achteraan, maar dan heb je het veelal gehad. Toch gek, want er ligt daar in Noord-Limburg een heel serieuze autosportaccommodatie die een NASCAR-achtige sfeer oproept. Echt knap wat daar uit de grond gestampt is: een dubbele oval met 6000 vaste tribuneplaatsen eromheen, die honderd procent zicht op de volledige wedstrijden bieden. Dat wordt dus nog wat als we ons in de toekomst met Dutch Time Attack meer op het aantrekken van publiek willen gaan focussen. Eerst echter willen we het kampioenschap zelf een flinke boost geven. Dat wil zeggen: qua aantal deelnemers. Zestig, zeventig, tachtig in totaal, daar streven we naar, met een gezonde verdeling over de verschillende divisies. Dan ontmoet iedereen serieuze tegenstand om een plaats in de finale te kunnen bemachtigen.”

Knikken… schrikken
Waar de buitenbaan oftewel de grote oval van Raceway Venray met zijn achttien graden verkanting in de bochten en zijn dreigende betonnen muren al genoeg ontzag bij coureurs inboezemt schroeft de organisatie van Dutch Time Attack de uitdaging nog een flink stuk op door het binnenterrein erbij te betrekken. “Direct na bocht één ga je haaks linksaf en steek je over het infield slingerend binnendoor, om zo’n beetje halverwege bocht drie weer de speedway op te gaan,” vertelt Tunissen. “In de overgangen zitten lichte knikken en die maken het best spannend, want ze brengen je auto een beetje uit balans en dat is even schrikken. Mensen die er voor het eerst komen zie je op die punten sterk afremmen, terwijl dat helemaal niet hoeft: je kunt die stukken met een redelijke vaart nemen, ook met een auto die weinig bodemspeling kent, zoals een Radical. Iedereen begint trouwens met gelijke kansen, want trainen is op dit circuit niet mogelijk, vanwege afspraken met de omgeving over het geluid. Trouwens, dat zou ook weinig zin hebben, aangezien we het specifieke parcours voor Dutch Time Attack pas een dag voor het evenement aanleggen. Het levert een unieke combinatie op, die je nergens anders in Europa zult vinden.”

Techniekfreaks
Misschien wel meer dan welk ander autosportkampioenschap vormt Dutch Time Attack het domein van de techniekfreaks. “Generaliserend gezegd schuilt voor de deelnemers driekwart van de lol in het bouwen en het upgraden van hun auto,” legt Peter Tunissen uit. “Lekker knutselen in de schuur bij huis. Ze hebben zeker niet per definitie een monteursopleiding achter de rug of een garagebedrijf, maar vinden het wel gaaf om echt iets bijzonders neer te zetten en dat telkens weer naar een hoger niveau te tillen. ‘Technisch Lego in XXL-formaat,’ zeg ik weleens gekscherend. Juist vanwege alle energie en euro’s die deze mensen in hun bolide steken zijn ze er verschrikkelijk zuinig op en zien ze het niet zitten om in een competitie te stappen waar de deelnemers met z’n drieën tegelijk de bocht door gaan, met alle risico van dien op schade. Het valt ook op dat je bij Dutch Time Attack een veel grotere variatie aan auto’s vindt dan in de breedtesport, waar BMW’s en in mindere mate Porsches toch domineren. Nu we het kampioenschap een nieuwe impuls geven horen we dat serieus geïnteresseerde rijders allerlei bijzondere gevallen aan het bouwen zijn, zoals een Mitsubishi Lancer Evo VI en zelfs een Rover. Dat zorgt voor een leuk verrassingseffect, ook door alle tussentijdse upgrades.” Het inschrijfgeld voor Raceway Venray bedraagt € 299,00 incl. BTW. Aanmelden graag via info@timeattack.nl of per app 0634139013

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl