Ben van de Laar en Marlon Krieger zijn de eerste winnaars geworden van de Motul Clio Rally Trophy. Met hun tweede zege op rij profiteerden zijn optimaal van de pech van rivalen Benoit Verlinde en Anton Dupan om zich zo te kronen tot kampioen.

Na zijn zege in de Hellendoorn Rally keek Van de Laar vooral uit naar het duel met Benoit Verlinde, de voornaamste titelkandidaat. De rappe Belg is sinds zijn dominante eerste overwinning in de ELE Rally de graadmeter en voert voor de laatste wedstrijd het kampioenschapsklassement aan. Van de Laar is afhankelijk van het resultaat van Verlinde in het titelgevecht maar gaat de strijd sowieso graag aan om zijn eigen progressie te meten. “Daarvoor zijn we hier, de titel hebben we niet meer in eigen hand maar als ik voor hem finish ben ik blij.”

Verlinde is uit op een dubbelslag. De titel in België ligt voor het oprapen (hij hoeft alleen nog maar te starten in de Condroz Rally) en hij gaat met een ruime voorsprong de laatste Nederlandse wedstrijd in. Toch is hij niet voornemens om tactisch te rijden. “Het simpelste is om niet te gaan rekenen en gewoon een goed tempo te rijden” legt hij uit. Hij kijkt ook uit naar het duel met Van de Laar. “We hebben al een tijdje niet tegen Ben gereden. Aan het begin van het seizoen waren we veel sneller maar vergeet niet dat wij al een jaar met deze auto rijden. Ben is erg snel dus ik ben benieuwd hoe het nu is.”

Als derde kaper op de kust heeft ook Vitalii Antonov nog kans op de zege. Hij moet dan wel winnen en hopen dat Verlinde en Van de Laar beide slecht scoren. Met titel is hij dan ook niet echt bezig “het is beter om veilig te rijden en aan de finish te komen” geeft hij aan. Dit is een gedachte die Hendri Klein Kromhof deelt, zeker op de openingsproeven op zaterdagavond.  “Het wordt donker en glad, koppie erbij houden, geen gekke dingen doen en morgen aan de bak.”

In de laatste wedstrijd van het seizoen mogen we ook nog een debutant in de Trophy noteren. Coen den Hartigh, vader van vaste Trophy deelneemster Esmee, stapt voor het eerst in de potente Renault. “Dit is de eerste keer voor mij in de Clio, dus vooral om ervaring op te doen. Esmee rijdt al in een Clio en we willen ook vanuit ons bedrijf eenheid uitstralen dus dan is het mooi om met twee dezelfde auto’s te rijden.” Hij is dan ook van plan om ook volgend jaar in de Motul Clio Rally Trophy uit te komen. “Ik wil in principe door, ik kijk wel naar de Rally4 versie. Die ziet er hetzelfde uit als de Rally5 maar is net wat krachtiger. Veel van de onderdelen zijn wel hetzelfde, dus dat is wel handiger en voordeliger dan wanneer je met twee merken rijdt.”

Het beoogde duel tussen Van de Laar en Verlinde komt helaas niet goed uit de verf. Op de rommelige zaterdagavond is Van de Laar aanzienlijk sneller. Op zondag worden de eerste twee proeven neutraal verreden, is Verlinde op de derde de snelste maar moet hij op de volgende proef de strijd staken. Een defecte remleiding zorgt ervoor dat hij rechtdoor schiet op het industrieterrein en “zonder remmen is het moeilijk rally rijden” is het duidelijke antwoord of hij nog verder kon. Het is teleurstellend voor Verlinde en Dupan die hierdoor naast de titel grijpen.

De titel gaat zo naar Ben van de Laar en Marlon Krieger. Belangrijker misschien nog wel dan die titel is de steile leercurve die Van de Laar doormaakte. Aan het begin van het seizoen kon hij Verlinde absoluut niet bijhouden, nu staat hij ervoor. Dat leertraject betreft niet alleen het rijden zelf, maar ook een aantal zaken er omheen. “Het is goed om Marlon naast me te hebben zitten met al haar ervaring. Toen ik begon was bijvoorbeeld het opzetten van een notes syteem abracadabra voor mij. Nu breiden we het steeds verder uit en ben ik aan het leren om meer informatie te verwerken zodat we meer details in de notes kunnen stoppen.”

Vitalii Antonov schuift een plaats door en eindigt de wedstrijd als tweede. De Rus wordt voor zijn inspanningen gedurende het seizoen beloond met een derde plaats in de eindschikking van de Motul Clio Rally Trophy en kan genieten van een welverdiende vakantie. Naast de reguliere Trophy wedstrijden reden hij en navigator Christiaan van der Rijssen nog vele andere wedstrijden waardoor de teller in totaal op 15 wedstrijden komt voor dit jaar. “Tijd om een pauze te nemen” aldus Antonov. Volgend jaar is hij waarschijnlijk weer in een Clio terug te vinden maar wellicht met meer focus op wedstrijden op onverhard.

Het podium wordt volgemaakt door Hendri Klein Kromhof die zijn motorcross ervaring goed kon gebruiken. Vooral op KP Twekkelo zat een zanderig stuk onverhard met diepe kuilen, door Benoit Verlinde gekscherend betiteld als de ‘Safari Zone’, waar Klein Kromhof zijn ei kwijt kon. “Ik hou er wel van” lacht hij, “als je de vaart er maar in houdt kom je er wel doorheen.” Na een moeizaam begin door de afgelasting van diverse proeven vindt hij in het tweede deel van de rally zijn ritme met diverse tweede tijden als resultaat.

Dochter en vader Den Hartigh maken de top vijf vol. Esmee verslaat haar vader maar daar was het haar niet om te doen. “Het is harstikke leuk om tegen mijn vader te rijden, maar vooral leuk om allebei met een goed resultaat de finish te halen, ik was er niet mee bezig om hem te verslaan.” Hoewel ze over de wedstrijd an sich tevreden was kostte het onverhard haar wel de nodige moeite. “Op een gegeven moment zei ik dat mijn navigator maar even haar mond moest houden omdat ik alleen maar aan het overleven was!” Volgend jaar hoopt Den Hartigh opnieuw aan de start te verschijnen van de Motul Clio Rally Trophy. Dit jaar wisselde ze vaak van navigator maar volgend jaar hoopt ze een vaste partner te hebben, bij voorkeur een dame om er een echt ‘Ladies’ team van te maken.

Coen den Hartigh had een moeizame start in zijn debuut in de Trophy. Nadat de eerste twee proeven geannuleerd werden gleed hij op proef drie al vroeg van de weg. Zonder noemenswaardige schade kwam de auto vast te zitten in een greppel waardoor hij direct ver terug werd geworpen in het klassement. De tweede dag begon opnieuw met geannuleerde proeven maar toen de rally eenmaal echt begon kon Den Hartigh genieten van de proeven en de auto. “We hebben toen lekker gereden, je komt in een steeds beter ritme hoewel we wel een paar spannende momenten hebben beleefd. De auto beviel goed, het is een hele fijne wagen om mee te rijden.” Den Hartigh hoopt volgend jaar dan ook weer met Rally4 variant van de Clio te starten.

De Twente Rally was de zesde en laatste ronde van de Motul Clio Rally Trophy die daarmee haar eerste seizoen afsloot. Heuvel Motorsport wil graag haar partners Motul, NGK en Hankook hartelijk bedanken voor hun ondersteuning die de Motul Clio Rally Trophy mogelijk maken. Ook volgend jaar wordt de Motul Clio Rally Trophy georganiseerd, geïnteresseerden kunnen voor meer informatie en tests met de auto contact opnemen met Heuvel Motorsport via mail info@heuvel-motorsport.com of telefonisch op +31 342 45 28 11.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl