De 1300 ETC is bedoeld voor bestuurders in de historische motorsport met voertuigen met een “kleine cilinderinhoud”. Zoals de naam al aangeeft, is de maximaal toegestane motorinhoud 1300 ccm.

“Wat is de 1300 ETC?” Om dit uit te leggen, eerst een beetje geschiedenis:
Het Europese toerwagenkampioenschap, of European Touring Car Challenge zoals het oorspronkelijk heette, werd in 1963 opgericht door Willy Stenger in opdracht van de FIA. De auto’s streden onder het verbeterde FIA Groep 2 toerwagenreglement, waardoor een verscheidenheid aan toerwagens van verschillende grootte en motorinhoud samen konden racen, van de kleine Fiat 600 en Mini tot de grote Jaguar Mark 2 en Mercedes-Benz 300SE. Vanaf 1963 werden er races en heuvelbeklimmingen gehouden op de Nürburgring, Mont Ventoux, Brands Hatch, Mallory Park, Zolder, Zandvoort, Timmelsjoch en zelfs het Népliget (Volkspark) in Boedapest, die allemaal deel uitmaakten van het ETCC.

In 1968 werd het reglement gewijzigd om deelname van Groep 5-auto’s mogelijk te maken, maar deze zwaar aangepaste speciale toerwagens waren slechts twee jaar toegestaan. In 1970 werd de serie omgedoopt van European Touring Car Challenge tot European Touring Car ChampionshipGroep 2 werd weer de hoofdcategorie, hoewel de reglementen voor Groep 2-auto’s nu veel liberaler waren dan die voor de oude Groep 2. Na de oliecrisis in 1973 waren er weinig deelnemers voor de volgende twee seizoenen Om de velden te vullen, werden nu ook GT-auto’s uit Groep 4 toegelaten. Pas in 1977 normaliseerde de situatie met de terugkeer van de fabrieksteams. De regels stonden toe dat Groep 2, Groep 1B “Nationaal” en Groep 4 auto’s samen deelnamen, zoals in de 24 uur van Spa Francorchamps.

De 1300 ETC, of 1300 European TouringCar Challenge, werd in het leven geroepen als eerbetoon aan deze hoogtijdagen van de motorsport voor toerwagens en in het bijzonder voor de zogenaamd kleinere voertuigen met een kleinere cilinderinhoud.

De 1300 ETC biedt alle geïnteresseerden in historische motorsport de mogelijkheid om met hun race toerwagen of GT tot een maximum van 1300cc de strijd aan te gaan met hun leeftijdsgenoten op het circuit en samen een gezellig weekend door te brengen in een gemeenschap. Het staat open voor voertuigen tot en met Appendix J 1981, die op basis van hun motorinhoud en periode worden ingedeeld in de corresponderende klassen.

De circuits voor het seizoen 2024 van de 1300 ETC zijn onder andere Dijon, Assen, Spa-Francorchamps of Nürburgring, veeleisende Europese huidige & voormalige WRC-circuits. Wereldkampioenschapscircuits.

Het seizoen begint op 03 mei 2024 op het circuit van Dijon-Prenois.

Meer informatie over de 1300 ETC is te vinden op www.1300etc.de.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl