De Grand Prix van Maleisië heeft voor Max Verstappen wederom een podiumpositie opgeleverd. In de zinderende hitte finishte de Nederlander op het circuit van Sepang op de tweede positie. Door een strategisch zeer slimme eerste pitstop reed onze landgenoot zelfs een tijd op de eerste positie, maar moest de overwinning uiteindelijk laten aan teamgenoot Daniel Ricciardo. Nico Rosberg finishte op de derde positie en vergrootte daarmee zijn voorsprong in de stand om het wereldkampioenschap, aangezien Lewis Hamilton uitviel met motorproblemen.

p-20161002-01022_hires-jpeg-24bit-rgb

“Ik heb de hele race voor de overwinning gevochten”, vertelt Max, die tot ‘Driver of the Day’ werd verkozen, op het podium. “Het was een goede race”, voegt hij daar later in de persconferentie nog aan toe. “De start was dit keer wel goed en in de race hadden we een goede snelheid: we hebben de hele race goede stints gereden. De safety car periodes kwamen eigenlijk op het verkeerde moment, maar we mogen heel tevreden zijn met de tweede plaats. Voor het team is het een top resultaat.”

Als de opwarmronde van start gaat, komt Felipe Massa door problemen met het gaspedaal niet weg van zijn plek. Hij wordt teruggeduwd naar de pits, waar hij na een reset alsnog kan starten. Bij de start komt Sebastian Vettel binnendoor bij Max Verstappen, maar raakt Nico Rosberg. De Mercedes wordt in de rondte getikt, waardoor hij achteraan komt te liggen, terwijl de Ferrari aan de kant blijft staan met een afgebroken linker voorwiel. Het levert kortstondig een virtual safety car situatie op. Doordat Vettel zijn bolide niet meer onder controle heeft, wordt Verstappen naar buiten geduwd en verliest een aantal posities.

p-20160930-00167_hires-jpeg-24bit-rgb

Verstappen komt achter Jenson Button terecht op de zesde positie, maar de getergde Nederlander schiet een paar bochten later de Brit alweer voorbij. Bij de herstart na de virtual safety car pakt Max direct een positie terug op Kimi Räikkönen, en ook de Force India van Sergio Perez is geen partij voor de Red Bull. Hierdoor rijdt de Nederlander al snel weer op de derde positie, achter Hamilton en Ricciardo.

Een tweede virtual safety car wordt veroorzaakt door Romain Grosjean, die in de negende ronde met remproblemen aan het einde van het laatste rechte stuk de grindbak in schuift. Verstappen maakt hiervan gretig gebruik en maakt een pitstop. Hij gaf eerder aan via de boordradio dat hij dacht sneller te zijn dan Ricciardo en kiest daarom een andere strategie: hij wisselt naar een setje zachte banden en komt terug op de vierde positie.

p-20160930-00613_hires-jpeg-24bit-rgb

Lewis Hamilton voelt de druk van de Nederlander op de vierde positie en zet meteen de snelste raceronde neer. Verstappen is de tweede snelste op de baan en loopt dus in op de nummers twee en drie, met een lege baan voor hem. Dat vertaalt zich in het neerzetten van de snelste raceronde in ronde nummer veertien. Ook in de ronden erna is de Nederlander steevast sneller dan zijn voorgangers. Hij komt dichter en dichter bij Räikkönen. Tot een spannende confrontatie zoals eerder in het seizoen komt het niet, aangezien de Ferrari de pits in gaat op het moment dat Max zijn inhaalactie plaatst. Ook Hamilton duikt de pits in, waardoor Max opschuift naar de tweede positie. Ricciardo maakt zijn eerste stop in de 22e ronde, wat de leiding in handen geeft van Verstappen.

p-20161001-00736_hires-jpeg-24bit-rgb

Hamilton rijdt op zijn nieuwe harde banden net iets sneller dan Max op de oude zachte banden, maar het gat is zeven seconden. De rondetijden van de Red Bull Racing-coureur zijn zeer constant, maar toch besluit hij in de 27e ronde naar binnen te komen voor een setje harde banden, waarmee hij de race wil gaan uitrijden. Hij komt terug op de derde positie, vijf seconden achter Ricciardo, vier voor Räikkönen. De Nederlander loopt met een paar tienden per ronde in op zijn teamgenoot. In de 40e ronde komt het tot een directe confrontatie tussen de Red Bull Racing-coureurs. De Nederlander prikt hem ernaast, maar de Australiër geeft goed partij. Bochtenlang rijden de teamgenoten naast elkaar in een keihard maar eerlijk gevecht. Ricciardo trekt aan het langste eind, wat een beslissende move blijkt wanneer de wedstrijd in een stroomversnelling terecht komt.

p-20161002-01112_hires-jpeg-24bit-rgb-news

De vlam slaat letterlijk in voor Hamilton, die aan het einde van het rechte stuk zijn motor opblaast. Dat veroozaakt een derde virtual safety car, waarna de beide Red Bulls in slagvolgorde naar binnen komen voor setjes zachte banden om de één-twee veilig te stellen. Doordat Ricciardo eerst naar binnenkomt, heeft hij de beslissende voorsprong in de rest van de race. Ook Rosberg, die een straf van tien seconden krijgt voor het te agressief inhalen van Räikkönen, maakt een stop, waardoor hij buiten beeld raakt voor de overwinning. Esteban Guttierez verliest zijn linker voorwiel en moet de wedstrijd verlaten.

Dan wordt het een sprint naar de finish, waarbij Max langzaam inloopt op zijn teamgenoot. Het gat loopt terug tot een seconde, maar Verstappen dringt niet verder aan in de resterende vijf ronden, waardoor hij zijn vijfde podiumpositie in zijn carrière veiligstelt.

p-20161002-01178_hires-jpeg-24bit-rgb