Max Verstappen heeft een uitstekend begin van de Grand Prix in Bahrein geen passend vervolg kunnen geven. De Nederlander viel in de dertiende ronde uit, nadat de remmen van zijn RB13 het begaven. Sebastian Vettel won de race in zijn Ferrari, met daarachter Lewis Hamilton en Valtteri Bottas voor Mercedes op de tweede en derde plaats. Kimi Raikkonen en Daniel Ricciardo completeerden de top vijf.

 

 

Max licht zijn uitvalbeurt toe: “De remklauw linksachter werd veel te warm. Ik remde en toen viel de druk van het pedaal weg. Je hebt dan geen achterremmen, waardoor alles op de voorremmen aan komt. De wielen blijven dan blokkeren, waardoor je niet kunt stoppen. Dat was natuurlijk enorm teleurstellend. Zeker als je op zo’n goede positie rijdt, waarbij je nog voor het podium had kunnen gaan.”

 

In het begin van de race zag alles er nog voorspoedig uit: “Bij de start had ik iets te veel wielspin, maar daarna bleef zo lang mogelijk in de slipstream en koos ik de goede lijn in bocht één, waardoor ik goed uit kwam voor de volgende.” Hierdoor kon hij zijn teagenoot Daniel Ricciardo achter zich houden en had hij zich na de eerste ronde van P6 naar P4 opgewerkt: “Op een gegeven moment zit je aan de binnenkant voor de volgende bocht en dan is het prima.”

 

 

Ook de gekozen strategie bood volgens Verstappen veel perspectief: “Ik denk dat het goed is wat we hebben gedaan. Als we niet het remprobleem gehad zouden hebben, zouden we als tweede door zijn gekomen en hadden we allebei de Mercedesen gepakt. Dat zou heel goed zijn geweest.” Over zijn kansen voor de volgende race in Sochi zegt Max: “Ik weet het niet, dat is moeilijk te zeggen. Ik denk dat dit circuit in Bahrein best goed voor ons was. In de race waren we redelijk goed op de banden. Dat is in Sochi niet het geval, aangezien je daar redelijk hard met je banden om kunt gaan. Het is dus even afwachten.”

 

 

Na zonsondergang gaan de lichten in Bahrein om 18:00 lokale tijd uit. Max Verstappen heeft een prima start en ligt al na twee bochten op de vierde plaats. Daniel Ricciardo, op dat moment achter Verstappen, probeert hem nog in te halen. Max houdt zijn auto echter goed breed en kan zich op de Mercedes van Lewis Hamilton voor hem gaan richten.

Stoffel Vandoorne vangt de race niet aan. De Belg heeft al voor de start problemen met de Honda-motor in zijn McLaren, welke tijdens het rijden naar de grid opgemerkt worden. Vandoorne zal de race vanaf de pitbox moeten bekijken en zal pas tijdens de volgende Grand Prix in Sochi weer in actie komen.

Na zes ronden ligt de top drie, gevormd door Bottas, Vettel en Hamilton, binnen één seconde. Ook Verstappen en zijn teamgenoot Ricciardo kunnen goed blijven volgen. De gehele top vijf is zelfs nog een tijd in één beeld te zien. Lance Stroll is de eerste coureur die binnenkomt voor een reguliere stop. Vlak hierna parkeert Kevin Magnussen zijn Haas langs de baan met technische problemen, welke de eerste gele vlag situatie van de dag veroorzaakt.

 

Het is Sebastian Vettel die in ronde elf de pits binnenkomt en naar een nieuw setje supersofts gaat. Verstappen zit vast achter Hamilton en vraagt via de boordradio voor een vergelijkbare strategie. Het team geeft gehoor aan zijn verzoek en Max wisselt net als Vettel naar een nieuw setje super zachte banden.

In ronde dertien, vlak na het verlaten van de pits, gaat het echter vreselijk mis voor de Nederlander. Bij het aanremmen van bocht vier begeven de remmen van zijn RB13 het en schiet Verstappen rechtdoor de bandenstapel in. Dit betekent het einde van zijn tot op dat moment sterke race.

Hierna is het erg hectisch op het circuit in Bahrein. Stroll staat na een aanrijding met Carlos Sainz stil, net voor de bocht twee. Beide rijders hebben te veel schade opgelopen en zijn gedwongen hun race voortijdig te beëindigen. Het veroorzaakt een safety car waarna verschillende rijders de pits in duiken. Mercedes voert een dubbele pitstop uit, maar omdat Bottas als eerste naar binnen gaat, is Hamilton gedwongen zich wat in te houden bij het ingaan van de pits. Hierbij houdt hij Ricciardo flink op, wat de Brit uiteindelijk een tijdstraf van vijf seconden oplevert.

 

In ronde zestien gaat is de baan weer veilig verklaard en gaat de safety car naar binnen. Ricciardo bevindt zich op dat moment op de zachtere banden en valt terug naar plek zes.

Het vervolg van de race is vooral een strategisch spel. Hamilton staat op een andere strategie, waardoor hij langer kan doorrijden dan Vettel en Bottas die voor hem rijden. Na het inlossen van zijn tijdstraf tijdens een pitstop, vermindert de Brit zijn opgelopen achterstand op Bottas met iedere ronde. Met nog iets minder dan tien ronden te gaan haalt hij zijn teamgenoot in. Hamilton loopt hierna nog flink op Vettel in, maar kan geen serieuze bedreiging meer volgen. Hiermee wint de Ferrari-coureur zijn tweede race van het seizoen.

Ricciardo bezorgt Red Bull nog tien punten door als vijfde over de eindstreep te komen.