De Grand Prix van Monaco heeft voor Max Verstappen geen geluk opgeleverd. Startte de Nederlander door een crash in de kwalificatie nog vanuit de pitstraat, in de race liet hij zien dat inhalen op Monaco wel degelijk mogelijk is. Op een opdrogende baan vloog hij de één na de andere tegenstander voorbij, maar moest uiteindelijk, na zich opgewerkt te hebben tot de negende positie, zijn opmars staken nadat hij bij Massenet de vangrail ingleed. De overwinning ging naar Lewis Hamilton, die polesitter Daniel Ricciardo rondenlang achter zich wist te houden. Verrassende derde werd Serio Perez in de Force India. Nico Rosberg, leider in de stand om het wereldkampioenschap, stelde teleur. Hij liet zich in de laatste ronde nog de kaas van het brood eten door Nico Hülkenberg en werd slechts zevende.
“Dit is enorm teleurstellend, zeker naar het team toe”, becommentarieert Verstappen de race na afloop schuldbewust. “Dit mag niet gebeuren. Ik blokkeerde mijn wielen in bocht drie en kwam daardoor net buiten de ideale lijn terecht. Daar was het nog nat, dus ik begon te glijden. Daarna kon ik niets meer doen.” Hoewel het een harde klap was, voelt Verstappen zich in orde: “Ik heb alleen mijn knie een beetje bezeerd, maar dat is alles.” Toch zag de Limburger ook nog wel een lichtpuntje: “Qua snelheid ging het wel goed, daar kunnen we heel tevreden over zijn.” Voor de volgende race in Canada krijgt Verstappen de beschikking over de nieuwe TAG Heuer motor, die dit weekend al in de bolide van zijn teamgenoot hing. “We moeten nu het vizier weer daarop richten. In Barcelona ging het heel goed, vandaag ging het minder: in Canada gaan we er gewoon weer vol voor.”
Nog voordat de race van start gaat, lijkt het fout te gaan voor de Nederlander, wanneer de wielmoer van het rechter voorwiel niet los wil. Het team vervangt echter nog voor de start de hele rechter voorwielophanging, waardoor zijn start niet in gevaar komt. Vanwege flinke regenval vindt er geen staande start plaats, maar wordt het hele veld van achter de safety car losgelaten, na zeven ronden. Verstappen gaat vanuit de pits op weg op regenbanden. Door de saftey car situatie en het feit dat hij vanuit de pitstraat wegrijdt, rijdt Max met 1:52.790 de snelste ronde.
Daniil Kvyat heeft flinke problemen: hij zit vast in de constante-snelheid modus. Als hij na twee ronden de pits inkomt, lijkt de auto ineens weer uit die modus te schieten. Hij kan weer achteraan aansluiten terwijl het veld nog achter de safety car rijdt, maar heeft inmiddels wel een ronde achterstand opgelopen.
Bij de start gaat Verstappen direct Pascal Wehrlein voorbij. Kevin Magnussen gaat direct de pits in en neemt de gok om al over te stappen naar intermediates. Ook Jenson Button en Kvyat nemen die gok, maar pas nadat Jolyon Palmer bij het passeren van de start-finish lijn linksaf de vangrail inschiet en zijn auto flink beschadigt. Het levert een virtual safety car op. Als de gele vlaggen weer verdwijnen, gaat iedereen weer op het gas. Max gaat direct Rio Haryanto voorbij en ligt dan vijftiende. Hij is inclusief inhaalactie al 1,2 seconden sneller dan Marcus Ericsson voor hem.
Kimi Räikkönen schiet rechtdoor in de Loews hairpin en verliest daarbij zijn voorvleugel. Doordat zijn auto slecht bestuurbaar is, duwt hij Romain Grosjean ook de vangrail in, die buitenom probeert in te halen. De Fin parkeert zijn Ferrari bij de chicane achter de vanrail.
In de dertiende ronde gaat Verstappen, dan liggend op de dertiende positie, naar binnen voor intermediate banden en komt terug op de zeventiende positie. Steeds meer coureurs kiezen voor de intermediate band: onder andere Sebastian Vettel en Fernando Alonso doen dit ook. Nico Rosberg lijkt geen gang in zijn auto in de regen te kunnen krijgen en laat zijn teamgenoot Lewis Hamilton passeren.
Vettel schiet rechtdoor in de chicane bij een inhaalactie op Felipe Massa en moet die plek dus teruggeven. Verstappen is inmiddels aan een stevige opmars begonnen. In korte tijd moeten zowel Felipe Nasr, Ericsson, Magnussen, Valtteri Bottas en Wehrlein eraan geloven. Hij zet direct de snelste raceronde neer: 1:32.859, waarna hij de ronde erna dat met nog eens twee tienden verbetert.
Kvyat en Magnussen hebben flinke ruzie met elkaar in La Rascasse, waarbij ze beiden met flink veel schade de pits moeten opzoeken.
Max maakt korte metten met Button en rijdt daarmee na 24 ronden de punten binnen. En direct rijdt hij weer de snelste raceronde. Met 1:30.853 is hij meer dan twee seconden sneller op de baan dan wie ook. En met nog ruim 50 ronden te gaan ziet het er heel zonnig uit voor de Nederlander: hij rijdt slechts negen seconden achter een podiumplaats. Hij zit echter vast achter Esteban Guttierez.
Ericsson is de eerste die het aandurft om slicks onder zijn bolide te monteren. Bijna de gehele top volgt direct. Max volgt ook, en laat als een van de weinigen zachte banden onder zijn auto monteren. De meesten kiezen voor ultra zachte banden. Daniel Ricciardo, gestart vanaf pole positie en op dat moment nog op koers voor de overwinning, verliest heel veel tijd als er voor hem geen banden klaarstaan als hij binnenkomt. Hij verliest de leiding aaan Lewis Hamilton.
Als Max in de vijfendertigste ronde vlak achter Carlos Sainz rijdt, klaar om in te halen, verliest hij downforce in Massenet op weg naar naar Casino, en schuift doordat het naast de racelijn nog nat is de vangrail in. Daarmee is zijn race nog voordat deze voor de helft verstreken is, over en uit.
Vooraan blijven Hamilton en Ricciardo een verbeten gevecht om de leiding, waarbij de Brit de Australiër rondenlang achter zich weet te houden, terwijl de Red Bull Racing bij vlagen duidelijk sneller is dan de Mercedes. Hamilton trekt uiteindelijk aan het langste eind wanneer Ricciardo teveel van zijn banden vraagt en eist de overwinning voor zich op.
Nasr krijgt een teamorder om zijn teamgenoot Ericsson voorbij te laten, maar geeft hier volgens de Zweed niet snel genoeg gehoor aan. Hij probeert Nasr in La Rascasse voorbij te steken. Die actie blijkt onsuccesvol: beide Saubers moeten met schade de pits opzoeken en vallen uiteindelijk uit. Ook Guttierez heeft een momentje in La Rascasse, maar hij weet zijn auto nog net uit de vangrail te houden.
Sergio Perez meldt zich met een brede glimlach op het podium wanneer hij de derde plaats voor zich opeist. Hij weet Vettel in de Ferrari achter zich te houden. Fernando Alonso finisht knap op de vijfde plaats. In de laatste ronde steekt Nico Hülkenberg nog Rosberg voorbij, waardoor de twee Duitsers de zesde en zevende plaats voor zich opeisen. Carlos Sainz blijft achtste, Button wordt negende, en Massa completeert de top tien. Door de diverse virtual safety car situaties en de opdrogende baan duurt de race op 31 seconden na twee uur.