Max Verstappen heeft een mooie vierde plek in de Grand Prix van Groot-Brittannië behaald. Na alle pech tijdens de afgelopen races, bleef zijn RB13 heel en zag de Nederlandse Red Bull Racing-coureur na een chaotische slotfase als vierde het zwart-wit geblokt. Lewis Hamilton (Mercedes) won de race, met daarachter Valtteri Bottas en Kimi Raikkonen die het podium completeerden.
Max reageert op zijn vierde plek: “Het is een positieve dag. In de race leken we gelukkig wat beter dan in de kwalificatie. We moeten nu gaan begrijpen wat er tijdens de kwalificatie en tijdens dit weekend fout is gegaan, want we waren niet snel genoeg. Ik ben blij dat ik de finish heb gehaald en we hebben het maximale aantal punten binnengehaald. Ik kijk uit naar Hongarije en de updates die daar komen.”
Verstappen was goed weg bij de start en leek zelfs nog even Raikkonen te pakken voor de tweede plek: “De start was heel goed. Ik wilde daarna buitenlangs bij Kimi gaan, maar hij blokte me, waardoor ik achter hem kwam en ik aan de voorkant geen grip meer had. Ik moest daarom wachten met op het gas gaan, waardoor Vettel weer terug kwam. Daarna ging ik hem buitenom voorbij, dus dat was mooi.” De strijd tussen de twee duurde zelfs nog langer voort: “Het gevecht was prima, maar we zijn gewoon te langzaam. Ik moest met hand en tand verdedigen. Op een gegeven moment kwam Vettel binnendoor, toen moest ik buitenom en reed hij vol gas tegen het wiel aan. Zolang er niets afbreekt, mag dat allemaal.”
Vettel kwam Verstappen uiteindelijk voorbij door een ronde eerder dan de Nederlander naar binnen te komen. De pitstop verliep voor Max niet geheel vlekkeloos, aangezien er problemen waren bij het monteren van zijn linker achterwiel: “Dat liep niet heel top, dus dat is jammer”, vertelt Verstappen.
Vlak voor het einde werd Max naar binnen geroepen voor een extra stop, na problemen met de banden bij Ferrari: “Ik zag dat Kimi pitte, dus dacht dat we buiten hadden moeten blijven. Achja, dat is achteraf. Het team wilde het veilig spelen, zodat ik in ieder geval de finish zou halen.”
Al voordat de race überhaupt van start is, meldt Jolyon Palmer zich op de boordradio om aan te geven dat er een hydraulisch probleem is met zijn auto. Het team vraagt om deze stil te zetten en de Brit parkeert zijn Renault in het gras. Het veroorzaakt een gele vlag-situatie waardoor de rest van de coureurs een extra opwarmronde dienen te rijden. Als het veld zich hierna wederom opstelt en de lichten op het circuit van Silverstone uit gaan, is Max Verstappen goed weg. De Red Bull Racing-coureur schiet Vettel meteen voorbij voor de derde plek. De Duitser lijkt nog even terug te komen, maar Max houdt zijn auto breed en behoudt P3.
Niet veel later gaat het mis tussen de coureurs van Scuderia Toro Rosso. In een onderling gevecht laten Daniil Kvyat en Carlos Sainz elkaar weinig ruimte. Kvyat schiet van de baan en komt gevaarlijk terug, waardoor de twee elkaar raken. Sainz is hier het slachtoffer van en valt uit. Het veroorzaakt de eerste en enige safety car van de dag. Kvyat komt er niet ongestraft van af, aangezien hem nog een drive through penalty en twee strafpunten op zijn superlicentie te wachten staan.
Als de race weer hervat wordt, voert Hamilton het veld aan, met Raikkonen, Verstappen en Vettel achter zich. Bottas werkt zich, na vanaf de negende plek te zijn gestart, verder naar voren en rijdt na tien ronden al op de vijfde plek.
Verstappen heeft moeite het tempo van Hamilton en Raikkonen te volgen, waardoor de Ferrari van Vettel de druk op de Nederlander kan opvoeren. Op Hangar Straight zit de Ferrari-coureur binnen één seconde en probeert hij Max via DRS na het rechte stuk aan de binnenkant voorbij te gaan. Verstappen knokt echter terug en blijft, met het nodige geduw en getrek, vóór de viervoudig wereldkampioen op de baan.
In ronde negentien duikt Vettel de pits in, waarmee hij via de zogenoemde ‘undercut’ aan Verstappen voorbij wil komen. De Duitser wisselt zijn supersofts in voor de zachte band en vervolgt zijn weg. Een ronde later is het Max die antwoordt en ook naar binnen komt. Het monteren van de linker achterband duurt echter te lang, waardoor Verstappen op P5 achter Bottas en Vettel de baan op komt.
Bottas, gestart op de zachte band rijdt lang door laat zijn banden pas in ronde tweeëndertig omwisselen voor de zachtste van de beschikbare compounds. Het zorgt ervoor dat de Fin Max Verstappen voorblijft. De Nederlander behoudt hiermee zijn vijfde positie. Richting het einde van de race voert Bottas de druk flink op ten opzichte van Vettel. Op de zachtere en veel versere compound komt de winnaar van de Grand Prix in Oostenrijk in ronde drieënveertig voorbij aan de Duitser, waarmee hij een podiumplek veilig stelt.
Als de rangorde dan vastgesteld lijkt, gaat het twee ronden voor het einde mis bij Kimi Raikkonen als zijn linker voorband lek gaat. De Fin is genoodzaakt om binnen te komen voor een nieuw setje. Het is het begin van een chaotische slotfase van de wedstrijd. Red Bull reageert verstandig door Verstappen naar binnen te halen en hem van een nieuw setje banden te voorzien. Aangezien het gat ten opzichte van de coureurs achter hem groot genoeg is, behoudt de Limburger zijn positie en lijkt hij hiermee zijn vijfde plek veilig te stellen. Niet veel later begeeft ook de voorband van Vettel het, waardoor Verstappen nog een plekje verder naar voren schuift. De Ferrari-coureur valt na zijn pitstop terug naar de zevende plek.
Daniel Ricciardo boekt een uitstekend resultaat door als vijfde over de streep te komen, na vanaf P19 te zijn gestart. Ook Nico Hülkenberg doet prima zaken voor Renault door naar een zesde plek te rijden.