Eerste rally, eerste trofee. Het rallydebuut van Jos Verstappen, voormalig F1-coureur en de papa van Max, is niet onopgemerkt gebleven. Integendeel, de Nederlander maakte indruk met zijn snelheid. Na een knappe vierde plaats na de openingsronde, eindigde Verstappen op de 8ste plaats in zijn eerste rally. Daarmee won hij ook de allereerste manche van de BRC Master Cup, een competitie voor 50+ rijders.
“Ik heb enorm genoten van de rally. Het is heel uitdagend als rallyrijder, want er komt zoveel op je af. Elke bocht kan er anders bij liggen dan tijdens de verkenningen, je weet niet waar er modder ligt, je moet heel goed luisteren naar je navigator… Zeker in het donker was het moeilijk. Ik heb nog veel te leren, maar dit is een mooi begin,” aldus een heel enthousiaste Jos Verstappen. Navigator Kris Botson was ook onder de indruk: “In de snelle situaties moet hij voor niemand onderdoen. Zijn wagenbeheersing is indrukwekkend. Het moeilijkste blijft het verwerken van de nota’s en het lezen van de weg, maar dat is een kwestie van ervaring.”
Xavier Bouche, die zijn programma heeft uitgebreid om de Master Cup te rijden, ging op de vierde proef al van de baan. Daardoor kon Jimmy D’Hondt de tweede plaats pakken in zijn thuisrally. “Ik heb me goed geamuseerd,” lachte de rallyrijder uit Gingelom. “We hadden één warm moment, toen ik door de laaghangende zon in Boekhout een rempunt miste. We schoven op de talud en ik dacht dat de radiator stuk was, maar gelukkig haalden we toch de finish.”
Zijn kameraad Johnny Poelmans, die voor de eerste keer startte met de ex-Verstaen Ford Fiesta Rally2, werd derde bij de Masters. “Deze Ford is een echte koersauto, in vergelijking met mijn Mitsubishi van vorig jaar. Het was voor een gentleman-driver niet zo makkelijk om me aan te passen aan deze auto. In de volgende rally’s zal het beter gaan. Ik denk dat we een mooie strijd krijgen bij de Masters, want ik ga het Jimmy niet cadeau geven,” besloot Johnny lachend.
Kurt Braeckevelt, tweede in de M Cup achter de ongenaakbare Patrick Diels, werd vierde bij de Masters, voor Henri Schmelcher, die de strijd in GT met de ex-Dekens Porsche 991 GT3.
Bart Vandevelde eerste winnaar in de 2WD Trophy
De allereerste manche van de nieuwe 2WD Trophy, de opvolger van het RACB Rally Criterium, viel duidelijk in de smaak bij de deelnemers. 18 teams hadden zich ingeschreven voor de 2WD Trophy, waarin niet met racingbanden, maar met gewone straatbanden gereden wordt. De eerste leider in de tussenstand is Bart Vandevelde die zijn Renault Clio naar de overwinning stuurde in eigen streek.
De nieuwe Trophy kon een aantal deelnemers overtuigen om de overstap naar het Kroon-Oil Belgian Rally Championship te maken, zoals Jean-François Magnette met zijn Ford Escort. “Inderdaad, het feit dat we op conventionele banden mogen rijden heeft voor mij de doorslag gegeven, net als het aantrekkelijke inschrijvingsgeld. Wij hebben in elk geval genoten van de kennismaking met de mooie proeven in Haspengouw,” vertelde de Luikenaar, die op de 7de plaats eindigde, als tweede met een achterwielaandrijver in het spoor van de Opel Kadett GT/E van Chris Dobbelaere.
Vooraan zagen we een felle strijd tussen drie Renault Clio’s. Na een sterke start van Christophe en Eddy Henderix, moesten ze uiteindelijk plooien voor Bart Vandevelde. “We hebben een mooie rally gereden,” vertelde het duo uit Sint-Truiden. “Maar, toen het droger werd moesten we de duimen leggen voor de krachtigere Clio van Bart Vandevelde.”
Die won de openingsmanche van de 2WD Trophy met 32″8 voorsprong. “Ik vind de Trophy echt een uitstekend idee, want zo kunnen we ons eindelijk onderscheiden van de krachtige BMW’s van de M Cup die ook in Klasse NCM rijden. Via de Trophy kunnen we onze voortrekkers in de kijker rijden,” aldus Vandevelde.
Jonathan Rémillly werd derde met zijn Renault Clio, voor Laurent Vanton in de ex-Francis Leroy Citroën C2-R2 Max.