Max Verstappen is in de Grand Prix van Singapore als zesde geëindigd. Na een slechte start kende de Nederlander een lastige middag met veel knokpartijen wat hem dankzij fraaie inhaalmanoeuvres uiteindelijk de zesde plek opleverde. Nico Rosberg wist de bijna twee uur durende nachtrace te winnen en pakte zodoende de leiding in het wereldkampioenschap. Daniel Ricciardo en Lewis Hamilton completeerden het podium. 

SINGAPORE - SEPTEMBER 16:  Max Verstappen of Netherlands and Red Bull Racing gets ready in the garage during practice for the Formula One Grand Prix of Singapore at Marina Bay Street Circuit on September 16, 2016 in Singapore.  (Photo by Mark Thompson/Getty Images)


Na de race vertelde Max zichbaar teleurgesteld: “De start was een drama, echt slecht. Vóór de start zei het team al dat de koppeling niet goed zou werken. Hier kwamen ze gisteren al achter, maar we mochten er niets meer aan veranderen. Toen ik de koppeling los liet, had ik weer veel wielspin, dus dan kun je niets meer doen. Daarna moest ik nog remmen omdat Hulkenberg voor mij spinde en verloor ik nog meer snelheid.” Ben je wel tevreden over het vervolg van de race? “Ja, dit was daarna het best mogelijke resultaat. Ik zat vast achter de Toro Rosso’s en de McLaren en daarom slijten je banden harder, moet je eerder naar binnen en kan je niet de strategie uitvoeren zoals gepland.”

Je was in gevecht met Kvyat maar haakte daarna af. Besloot je om je banden te sparen? “Ja, je kan best goed verdedigen hier en als je achter iemand zit, slijten je banden enorm. Het had dus weinig zin meer, want na een paar ronden aanvallen zijn je banden op, dus ik dacht dan proberen we maar zo lang mogelijk op deze banden door te rijden.”

Later in de race wist Max met een verrassende actie toch nog voorbij Kvyat te geraken: “Het moest ook wel op dat stuk”, verklaart Max zijn inhaalmanouvre. “Hij was zich voor de andere stukken aan het voorbereiden, dus ik probeerde er steeds voorbij te gaan op een punt waar hij het niet verwachtte.” Kun je toch tevreden zijn met de zesde plek? “Tja, het blijft balen. Het maakt uiteindelijk niet uit of je dan zesde wordt. Het is gewoon balen, want het had veel beter kunnen zijn.”

De prioriteit voor Max is om de problemen met de koppeling vóór de volgende Grand Prix, in Maleisie, op te lossen: “We moeten ons erop focussen om de start onder controle te krijgen. Om drie races op een rij een slechte start te maken is natuurlijk erg teleurstellend.”

SINGAPORE - SEPTEMBER 17: Sparks fly behind Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Red Bull Racing Red Bull-TAG Heuer RB12 TAG Heuer on track during final practice for the Formula One Grand Prix of Singapore at Marina Bay Street Circuit on September 17, 2016 in Singapore.  (Photo by Clive Mason/Getty Images)

Al vóór de start valt de eerste uitvaller te noteren. Romain Grosjean kan niet deelnemen aan de race nadat hij het hele weekend al talloze problemen heeft gehad aan zijn auto. Max Verstappen komt bij de start, net als in Monza, wederom slecht weg van zijn plek. Na enkele meters wordt hij al voorbij gestoken door de meerdere auto’s. Nico Hulkenberg komt hierdoor klem te zitten tussen de beide Toro Rosso’s en klapt op het rechte stuk hard de pitmuur in. Dit alles gebeurt recht voor de neus van Verstappen, die Hulkenberg wonderbaarlijk genoeg net kan ontwijken. Door alle rotzooi die op de baan ligt, moet de safety car meteen in actie komen. Rosberg heeft vanaf pole de leiding kunnen behouden vóór Ricciardo en Hamilton, Max Verstappen ligt op plek acht.

Het veld wordt in ronde drie weer vrijgelaten, waarna Verstappen enkele ronden vast zit achter Carlos Sainz. De Spanjaard heeft bij het incident met Hulkenberg echter schade opgelopen aan zijn auto en krijgt hiervoor de ‘meatball’ vlag. Dit betekent dat hij de pits moet opzoeken om de schade te laten repareren. In ronde acht geeft Sainz gehoor aan het bevel en de Nederlander schuift hierdoor op naar de zevende stek.

In de veertiende ronde maakt Max een vroege eerste pitstop. De oude super zachte banden worden ingewisseld voor een nieuw setje van hetzelfde soort. Hij komt als veertiende terug op de baan. In de daaropvolgende ronden zoeken ook de leiders de pits op. Positiewisselingen zijn er niet te noteren, Rosberg blijft aan de leiding, met daarachter Ricciardo en Hamilton.

Vanaf de negentiende omloop komt Max achter Kvyat te liggen. Verstappen waagt een inhaalpoging op de Rus, maar deze geeft zich echter niet makkelijk gewonnen. De twee vechten ronden lang een verbeteren duel uit om de achtste positie. Na meerdere pogingen weet Max nog steeds niet voorbij de Toro Rosso te komen en moet hij zijn aanval staken.

De tweede pitstop van Max vindt plaats in ronde 28. Ook nu krijgt hij een nieuwe setje  super zachte banden onder zijn auto geschroefd  en komt terug op de dertiende positie. Al snel komt de Red Bull Racing-coureur achter Perez te liggen. Met een mooie actie weet hij de Mexicaan te verschalken voor P10. Ondertussen komt Lewis Hamilton onder druk van Räikkönen voor P3. De Mercedes coureur krijgt meerdere malen over de boordradio te horen dat hij zijn remmen moet sparen. Na een klein foutje van de Engelsman weet Räikkönen de derde plek over te nemen.

SINGAPORE - SEPTEMBER 15:  Max Verstappen of Netherlands and Red Bull Racing talks to the media in the Paddock during previews ahead of the Formula One Grand Prix of Singapore at Marina Bay Street Circuit on September 15, 2016 in Singapore.  (Photo by Lars Baron/Getty Images)

Magnussen is een makkelijke prooi voor Verstappen als hij de Deen in ronde 38 voorbij weet te steken voor de zesde positie. In ronde 45 bezoekt Max voor de laatste maal de pits. Op de zachte banden vervolgt hij de race op P9. De Nederlander kan in het laatste deel van de race vol in de aanval gaan. In de 49e ronde haalt hij zowel Perez als Kvyat in en ligt hierdoor weer op de zevende positie. Vervolgens wordt de jacht op de zesde plek Alonso wordt geopend. Met rasse schreden komt de Nederlander dichterbij om hem in de 55e ronde te passeren. Met een gat van 40 seconden op Vettel die op P5 ligt, weet Verstappen in het vervolg van de race geen posities meer te winnen, waardoor hij de zesde plek en acht punten mee naar huis neemt.

Aan kop weet Ricciardo op nieuwere banden flink wat tijd van de riante voorsprong van Rosberg af te snoepen, maar het is niet genoeg om een aanval te wagen. Het verschil aan de meet is slechts 0,4 seconden. Zo wint Rosberg, in de 200e race in zijn Formule 1-carrière, zijn achtste race van het seizoen en pakt zodoende de leiding in het wereldkampioenschap. Daniel Ricciardo scoort een nette tweede plaats, terwijl Lewis Hamilton, die tijdens de laatste pitstops Räikkönen nog wist te verschalken, de laatste podiumplek voor zich opeist. De beide Ferrari’s van Räikkönen en Vettel eindigen op de vierde en vijfde plek.

SINGAPORE - SEPTEMBER 18:  Nico Rosberg of Germany driving the (6) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes F1 WO7 Mercedes PU106C Hybrid turbo leads Daniel Ricciardo of Australia driving the (3) Red Bull Racing Red Bull-TAG Heuer RB12 TAG Heuer Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes F1 WO7 Mercedes PU106C Hybrid turbo and the rest of the field at the start during the Formula One Grand Prix of Singapore at Marina Bay Street Circuit on September 18, 2016 in Singapore.  (Photo by Lars Baron/Getty Images)