In een geamuseerde atmosfeer werden in Café Restaurant De Zwaan in Son de plannen voor de 58e editie van de ELE Rally onthuld. Zoals al langer bekend betekent de 2023-editie de terugkeer naar een tweedaags evenement. Rallyminnend Nederland heeft lang moeten wachten op de eerste rally op Nederlandse bodem in 2023, maar over ruim een week is het zover en staan bijna 120 equipes, verdeeld over drie evenementen, aan de start van deze Nederlandse rallyklassieker.
Tijdens de presentatie door Allard Kalff werden verschillende gasten naar voren gehaald. Zo was er vanuit Defensie Overste Wim van Rennes die de stappen toelichtte die Defensie zet om meer duurzaam te worden, een trend die ook zichtbaar is in de autosport. Met een oefenterrein als Strijpse Kampen, samenwerkingen met Technische Universiteit Eindhoven en de Automotive Campus Helmond maakt ook Defensie flinke stappen. In het kader duurzaamheid was ook oud-rallyrijder Tom Meylink aanwezig, lid van de Provinciale Staten Noord-Brabant, om hier zijn visie op te geven.
Op vrijdagavond 2 juni zijn er vier klassementsproeven, na de officiële start van de rally vanaf het Kerkplein in Son vanaf 19:00 uur. Dan zal de karavaan, aangevoerd door 0-rijder Michael Smulders van GM Products, die onverhoopt moest wisselen van een BMW naar een Renault Clio en drievoudig ELE-winnaar Bob de Jong en kampioen bij de navigatoren Erik de Wild met startnummer 1, zich naar de regio Helmond begeven voor klassementsproeven Asten en Lierop. Na een service van 30 minuten op Evenementen-terrein De Knokert in Veghel worden deze proeven nogmaals verreden, dan echter in het donker.
Op zaterdag staan de klassiekers weer op het programma. Stichting ELE Rally is zeer verheugd met de goede relatie die met Defensie door de jaren heen werd opgebouwd zodat ook dit jaar het spektakelstuk ‘Strijpse Kampen’ drie maal op het programma staat. Let op: deze klassementsproef is NIET voor publiek toegankelijk. Vervolgens staan klassementsproeven Spoordonk en Wintelre-Oerle ongetwijfeld garant voor het nodige vermaak gedurende de twee omlopen.
Na de derde keer Strijpse Kampen is het hopelijk tijd voor wellicht dé klassieker van de ELE Rally: Sint-Oedenrode. Op het moment van schrijven is de organisatie kunst- en vliegwerk aan het verrichten om deze proef op marshall-gebied gecovered te krijgen wat nog een hele uitdaging wordt. Namens rallyminnend Nederland doen we een oproep aan iedereen die interesse heeft om zijn of haar steentje bij te dragen zich uiterlijk dit weekend te melden bij personeel@elerally.nl. Marshalls krijgen een uniek kijkje achter de schermen van de sport, waardoor dit zeker een mooie ervaring wordt!
Dat brengt ons bij de afsluiter, klassementsproef Ekkersrijt – Son. Ongetwijfeld volgepakt, altijd goed voor spektakel en strijd op het scherpst van de snede. Laten we hopen dat de wedstrijd pas op de laatste proef beslist wordt! De finish op het Kerkplein in Son staat gepland voor 22:30 uur.
Deelnemersveld
Er zijn een aantal kanshebbers op podium klasseringen. Bob de Jong wil zijn favorietenrol waarmaken met startnummer 1 op de Hyundai i20 R5 of trekt Kevin van Deijne samen met Hein Verschuuren wellicht dit jaar aan het langste eind, nu de remproblemen van de Hyundai zijn opgelost? Wat kunnen de Duitse inschrijvingen voor het Open Nederlands Rally Kampioenschap Björn Satorius (Ford Fiesta Rally2) en Dennis Rostek (Skoda Fabia R5 Evo)? Ondanks gebrek aan ervaring in een R5-auto, maar met een bak Dakar-ervaring, kan wellicht Ronald van Loon voor een verrassing zorgen, vakkundig genavigeerd door Radboud van Hoek. Ook Michiel Becx (Ford Fiesta R5) wil in zijn thuisrally goed voor de dag komen en kan dat ook. En hoe ver kan de hagelnieuwe Helichem Skoda Fabia R5 EVO van Henk Vossen komen, nadat deze een succesvol debuut heeft gemaakt in de WRC-ronde in Kroatië?
In de verschillende cups belooft het ook een secondenduel te worden. Zou Yannick Vrielink, ditmaal genavigeerd door Harm van Koppen, wederom iedereen het nakijken geven in de GR Yaris Challenge? Local hero Roel van der Zanden zal dat samen met Gijs Boom en een prachtige nieuwe livery van zijn GR Yaris graag willen voorkomen. Vanuit Heuvel Motorsport staat er een flinke delegatie Clio’s aan de start, zowel in Rally4- als Rally5-uitvoering. Hou de talenten in de gaten! Verder is het goed om te zien dat sommige oud-shortrally deelnemers de stap hebben genomen om de ELE te rijden. Om er eentje te noemen: Bart Geerdink en Jeroen de Vos met de Peugeot 106 S16 Maxi zal zeker voor verbaasde blikken zorgen bij het publiek langs de kant! Iets verderop in het veld zijn het vader en zoon Frans en Klaas Ohmstede van ELE-sponsor Kiestra toegangstechniek die beiden met een Opel uit de “eigen generatie” aan de start staan. Er werd vooruitlopend op de presentatie dan ook al volop gediscussieerd wie nu voor wie in de spiegel moet gaan kijken! Met een totaal van 71 deelnemers belooft de 58e ELE Rally voor iedereen wat moois in petto te hebben.
Nevenevenementen
Ook de 5e ELE Historic Rally belooft veel moois voor jong en oud. Geniet van deze prachtige rallyauto’s van weleer. Een primeur dit jaar is er voor Dakar-coureur Maurik van den Heuvel, die in een door MCC Sport geprepareerde Ferrari 308 GTB deel zal nemen! MCC zal verder ook nog twee Lancia Delta HF Integrale inzetten. Winnaars van vorig jaar Gert Bakkers en Teun van Dal zijn ook van de partij met de imposante Ford Escort RS Cosworth, en wat te denken van Audi Sport Veghel met Marcel Ludwig en Manon Los in de Audi quattro? Uiteraard staat ook de LKQ Fource Lancia Delta van het Schijndelse Deltona Rallysport weer aan de start.
Na enkele jaren in Duitsland keert na zes jaar de Retro Rally terug in Nederland. Een Road Regularity Rally gaat over grote afstanden met een kaartlees-route over de openbare weg met daarin meerdere tests. In Nederland is er een verfijning toegepast: de Closed Road Regularity Rally bestaat uit tests die plaats vinden op de reeds voor de ELE Rally afgesloten klassementsproeven. Gaat het bij een rally erom de proef zo snel mogelijk van start naar finish te rijden, bij een Regularity gaat het om de vooraf opgegeven gemiddelde snelheid. Het is dus de kunst om zo nauwkeurig mogelijk te finishen, waarbij de toppers strijden om minimale verschillen van 1/10e of zelfs 1/100e van een seconde. Het deelnemersveld bestaat bij de 1e ELE Retro Rally uit verschillende auto’s uit vervlogen tijden. Zo zien we zaterdag 3 juni onder meer aan de start een DAF 66, Porsche 911, Saab 96, Mercedes 500 SL en Ford Capri RS2600. De 1e ELE Retro Rally wordt mede georganiseerd door Euregio Autosport Organisatie.
Jouw ELE-weekend
Om je helemaal goed voor te bereiden op de ELE Rally doe je er goed aan om een magazine te kopen, alsmede een passe-partout. Deze zijn er zowel voor het hele weekend (€ 35) als zaterdag (€ 25). Je kan er ook voor kiezen om € 10 te betalen per KP (geldig voor 2 rondes uiteraard). Gedetailleerde kaarten van de klassementsproeven en overzichtskaart, alsmede berichten van deelnemende teams, vind je in het ELE Rally Magazine. En maak je je look compleet met een ELE Cap? Kijk op www.elerally.nl voor de voorverkoopadressen (vanaf 29 mei).
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl