Voor meer dan 25.000 toeschouwers heeft de Zweed Johan Kristoffersson dit weekend op het circuit van Mettet zijn naam bijgeschreven op de palmares van de Belgische manche van het World Rallycross Championship, de Coyote World RX of Belgium. Het talrijke opgekomen publiek heeft kunnen genieten van verschillende proeven waaraan enkele echte sterren van de autosport hebben deelgenomen. En met deze zondag een zonnetje was het feest compleet. In de finale van de WRX haalde Johan Kristoffersson (VW Polo GTI) het voor Timmy Hansen (Peugeot 208) en Petter Solberg (VW Polo GTI) die van pole position vertrok. In WRX kunnen de deelnemers elkaar raken waardoor het klassement snel heel anders wordt. Het rallycross wereldkampioenschap komt overigens zeker de volgende twee jaar terug in Mettet.
Rallycross is voortdurend een spektakel. De beste rallycross-rijders ter wereld gaan er met elkaar in de slag, geven alles en willen dat delen met de toeschouwers. Vijfentwintigduizend toeschouwers zagen op het circuit Jules Tacheny in Mettet staaltjes van behendigheid en ook enkele blunders….
Rallycross is een mix van racen op asfalt en op terrein. Maar niet iedereen kan op hetzelfde moment op dezelfde plaats racen. Vandaar dat er contact is tussen de deelnemers. Dat maakt deel uit van deze snel groeiende discipline. Strijd maakt deel uit van het DNA van deze spectaculaire sport. En de races zijn van korte duur en talrijk, dus er is altijd wat te zien. Het publiek geniet met de glimlach op de lippen van opwindende momenten. En ondertussen hebben de specialisten van deze discipline gezelschap gekregen van enkele sterren uit de autosport: negenvoudig wereldkampioen rally Sébastien Loeb, Petter Solberg die de Fransman weerwerk gaf, Mattias Ekström, die gezien wordt als één van de beste DTM-rijders aller rijden en Timo Scheider, een oude rot in het Duitse kampioenschap wegracen. De coureurs komen met elkaar in contact, soms met uitschakeling als gevolg. Dat maakt deel uit van de sport en er moet al heel wat gebeuren willen de rijders elkaar in de haren vliegen. De rijders schrikken er niet voor terug om deur aan deur te racen. Dat hoort bij de sport. En als er een incident is, dan blijft het bij wat materiële schade en wordt de zaak bij een goed glas ‘afgehandeld’.
Hoewel deze zondag de weersomstandigheden niet ideaal waren, was de dag zelf magnifiek. De enkele druppels regen die gedurende een kwartier vielen, hadden geen invloed op de strijd waarvoor het kennerspubliek applaudisseerde. Bovendien apprecieerden de rijders van wereldfaam de site en de piste. Die is volgens de specialisten perfect naar de wensen van de deelnemers. De organisatie had alles perfect in de hand en de professionals apprecieerden de inspanningen. Het wereldkampioenschap rallycross komt in ieder geval terug naar Mettet in 2018 en 2019. Freddy Tacheny (voorzitter van RUMESM) heeft alle reden te hopen op een voortzetting van de overeenkomst in de drie jaar erna.
Superraces in de Supercar
Afgelopen zondag keken de toeschouwers ook uit naar het gebrul van de 600-pk motoren in de bolides van de Supercar-categorie. In die klasse kwamen de sterren aan de start. In twee halve finales zorgden de besten gedurende zes ronden voor vuurwerk. Petter Solberg (VW Polo GTI) was als snelste weg maar na twee ronden kreeg de ex-wereldkampioen rally gezelschap van Timmy Hansen (Peugeot 208). In de allerlaatste ronde kon Hansen nadat hij zich losgemaakt had van Solberg, zijn voorsprong niet behouden. Johan Kristoffersson, de teamgenoot van Solberg, trok aan het langste eind. Kristofferson werd daarmee de ster van het weekend en nam plaats op de hoogste trede van het ereschavot, waar ook Timmy Hansen en Petter Solberg hadden kunnen staan. Mattias Ekström (Audi S1) was de auteur van een fraaie inhaalrace en de tweede plaats leek hem niet te ontgaan. Maar hij moest zich tevreden stellen met een vierde plaats voor Kevin Eriksson (Ford Fiesta) en Andreas Bakkerud (Ford Focus RS), de pechvogel van de dag. Wat Sébastien Loen betreft: hij geraakte door twee keer contact met anderen (buiten zijn schuld) niet in de finale. Hij beëindigde zelfs de eerste halve finale stapvoets…. François Duval, wiens auto duidelijke vermogen te kort kwam, werd uitgeschakeld na de vier kwalificatie-manches.
De nieuwe RX2-categorie
Sinds dit jaar maakt een nieuwe categorie school: de RX2, een mono-merk formule. De wagens zijn allemaal identiek en hebben als benaming ‘Silhouette’. Twee Belgen zouden aan de start zijn verschenen in Mettet, maar Ghislain de Mevius moest forfait geven. Dat maakte dat Guillaume De Ridder, gekozen nadat hij afgelopen maart de eerste manche van de Ladbrokes SRX-cup gedomineerd had, als enige Belg overbleef. In de halve finale kon hij niet bij de eerste drie eindigen en werd uitgeschakeld, maar hij gaf wel blijk van zijn talent. Hij heeft enkel nood aan wat meer oefening om gewend te raken aan de formule en om zijn leercurve zo verder te zetten. In de RX2 heeft hij alvast zijn plaats en ervaring zal de rest doen.
In deze categorie won de Fransman Cyril Raymond voor de Brit Dan Rooke en de Amerikaan Tanner Whitten. Deze formule blijkt al zeer internationaal te zijn. De benodigde budgetten ervoor zijn niet zo enorm. De ambitie van de jonge rijders is om zich te tonen aan degenen die op zoek zijn naar de sterren van morgen in RX1, dus de top van de hiërarchie.
Wat een weekend! Veel volk, rijders van grote klasse, auto’s geprepareerd voor de besten, de enorme inzet van enkele merken…. Om maar aan te zeggen dat de rallycross nog nooit zo sterk is geweest. Men kan er trots op zijn dat België zich associeert met dat kleurrijke kampioenschap dat in constante evolutie is.