Nog een paar dagen aftellen en dan begint het event waar elke autosportliefhebber naar uitkijkt; 24 Hours of Le Mans. Dit jaar bekijken onze piloten het circuit niet enkel op het scherm, ze hebben ook de unieke kans om zelf te racen op Circuit de la Sarthe. Volgas over Mulsanne Straight via Tertre Rouge, laat remmen voor Indianapolis en daarna snel door de Porsche Curves. 45 minuten lang nemen de Porsche Cup Challenge Benelux rijders het op tegen hun Franse en Britse collega’s, een startveld van maar liefst 61 identieke Porsche 991 GT3 Cup’s, veel beter wordt het niet! 

 

 

“Een jongensdroom, de koers waar ik al heel mijn leven naar uit kijk. Le Mans is een mythe op zich, iedereen kent deze legendarische wedstrijd…” aldus John De Wilde (Speedlover). Lees de vooruitblik op ROUND 3 – 24 Hours of Le Mans hier.

Volgende week zullen 61 identieke Porsche 991 GT3 Cup’s het tegen elkaar opnemen in het voorprogramma van de legendarische 24 Hours of Le Mans. Het circuit is ruim 13 kilometer lang en telt maar liefst 38 bochten. Slechts enkele weken per jaar wordt het stratencircuit van Le Mans afgesloten, dit maakt het onmogelijk om vooraf te komen oefenen. Porsche GT3 Cup Challenge Benelux, Porsche Carrera Cup France en Porsche Carrera Cup Great Britain bundelen dit jaar hun krachten om een ongezien startveld van Porsche Cup auto’s samen te laten racen.

Na een indrukwekkend resultaat in Zandvoort nam Xavier Maassen (DVB Racing) de leiding in kampioenschap over van Dylan Derdaele (Belgium Racing). Zijn grootste concurrent Dylan Derdaele is niet bang voor Maassen: “Le Mans is nieuw voor mij en Xavier heeft er al 4 keer  gereden dus hij kent het parcours beter maar ik ben niet bang van hem, we gaan er alles aan doen om Xavier daar te kloppen!”

 

Dat Ayhancan Güven (Toksport WRT) snel is bewees hij al eerder, hij kan misschien wel de verrassing van Le Mans worden. “Op de andere circuits waren mijn tijden goed, ondanks ik er nog nooit gereden had. De andere piloten hebben al veel ervaring op de Belgische en Nederlandse circuits maar in Le Mans wordt het anders. Daar is het circuit nieuw voor de meeste deelnemers. Ik heb veel geoefend op simulatoren en ik leer snel bij op nieuwe circuits. Tijdens de eerste screeningsdag voor het Junior Program heb ik ook goede tips gekregen voor mijn ademhaling tijdens races, de verwachtingen zijn dus hoog voor volgend weekend.”

Bij de B rijders belooft het een spannende strijd te worden met 4 verschillende teams vooraan. Pierre Piron (Mediacom) wordt op de hielen gezeten door John De Wilde (Speedlover), Glenn Van Parijs (Belgium Racing) en Menno Van De Grijspaarde (GP Elite). Het verschil tussen John, Glenn en Menno bedraagt slechts 1 punt, er zal dus hard gestreden worden om de felbegeerde podiumplaatsen.

Gentleman driver John De Wilde spreekt enthousiast over zijn jongensdroom: “Dit is de koers waar ik al heel mijn leven naar uit kijk. Le Mans is een mythe op zich, iedereen kent deze legendarische wedstrijd en ik ben dan ook blij om deze te mogen afvinken van mijn bucket list. Het klein circuit ken ik maar het grote stratencircuit zal een verrassing worden, dat hebben we enkel nog maar op video gezien. Mijn sterkte is mijn regelmatigheid en het doel is dan ook om opnieuw goed te presteren volgende week.” John zweert trouw aan deze raceformule wegens het uitdagende niveau en de aangename en respectvolle sfeer zowel op als naast het circuit.

 

Toen de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux 5 jaar geleden startte,  als 20ste Porsche Cup wereldwijd, had de organisatie ambitieuze doelstellingen waarvan de realisatie enige tijd in beslag zou nemen. Niet alleen omwille van het feit dat cupracen, en zeker sprint, op dat niveau nieuw was voor onze landen, maar ook omdat de geschikte wagens slechts beperkt beschikbaar waren en enige tijd nodig was om de nieuwe Porsche 991 te kunnen laten intreden in ons kampioenschap.

Steven Stichelbout, Series Manager: “We hadden nooit durven dromen dat we op slechts 5 jaar al zo ver konden staan; een droomkalender met als hoogtepunt de 24 Hours of Le Mans, een uitgebreide samenwerking met Porsche Motorsport en de Porsche invoerders, én een solide en benijdenswaardige startgrid van 20 wagens en piloten die hun programma volledig opbouwen rond onze serie en iedere race paraat tekenen.”

Volgens Steven ligt de grootste verdienste voor die groei voornamelijk bij de teams, die er elk in slagen om toch jaar na jaar hun wagenpark en rijdersbezetting te laten groeien. Een teken aan de wand dat het businessmodel van Porsche racen ook economisch steek houdt. Het concept geeft ook de rijders wat ze verwachten : sprint races zijn de beste leerschool die er is in autosport, een stelling die keer op keer bewezen wordt als onze piloten deelnemen in andere races en daar ook hun klasses gaan domineren.

 

Vanuit de groei die de Cup nu kent, werd ook beslist om actief en met eigen middelen te gaan investeren in autosport en junior drivers. Daarom werd dit jaar de aftrap gegeven van het Junior Program, een programma toegespitst op jonge talenten die bijgestaan worden in alle facetten van een autosport carrière.

Intussen hebben de Porsche Benelux Juniors er al 1 trainingsdag op zitten met health & physical coach Jos Sneyers en driver coach Marc Goossens. In Le Mans zal er specifiek gewerkt worden op de voorbereidingen en het uitvoeren van een raceweekend.

Volgend seizoen zal de meest polyvalente en getalenteerde youngster een budget en professionele begeleiding krijgen om zijn/haar carrière verder te gaan uitbouwen.

 

Steven Stichelbout kijkt alvast positief vooruit: “De toekomst en de continuiteit van het kampioenschap zijn dus verzekerd ook nà dit 5de jaar, zeker als je daar nog eens bij telt dat er momenteel een ganse armada aan nieuwe 991 GEN II wagens gebouwd worden, waarvan er ook een heel mooi aantal voor Benelux bestemd zijn. Ik ben wel trots om deel te kunnen uitmaken van dit verhaal, en van de kleine maar gepassioneerde en gedreven crew die dit allemaal dag na dag waarmaakt!”

De wedstrijd wordt zaterdag om 10:15 uur wereldwijd live uitgezonden op Eurosport, mis het niet!