Om met een nieuwe auto direct snel te gaan is moeilijk, maar dat lukt Yannick Vrielink en Harm van Koppen vrijwel meteen. In de Ford Fiesta MkII laten de leiders van het Open Nederlands Rally Kampioenschap een goede snelheid zien en de snelste tijd op de laatste proef. Desondanks heeft de rally een vervelende bijsmaak, door een elektronisch probleem onder de motorkap moesten zij stoppen op de proef. Daarna klapte de motorkap open en werd de voorruit kapotgeslagen, dat zorgde voor tijdsverlies, maar een protest zorgden voor vijf minuten extra straftijd. Yannick blijft wel aan de leiding van het ONRK en hij kijkt terug op een goede rally. 

“Laat ik beginnen met dat we echt goed hebben gereden,” aldus Yannick. “Op de eerste proef was het mistig en moesten we even wennen, maar dat lukte daarna meteen. We sloten de eerste dag als derde af en dat was misschien wel beter dan verwacht. Zondag begonnen we sterk, tot we op het industrieterrein merkten dat er iets niet goed was met de auto. We zijn gestopt en ik heb de motorkap geopend om te kijken wat er was, daarna zijn we doorgereden, maar had ik de motorkap niet goed dichtgedaan. Die sloeg de voorruit kapot en Harm moest de motorkap echt dichttrappen voor we verder konden.”

Daarna moesten zij verder zonder voorruit. “Dat is wel gek, maar met een paar goede beschermbrillen is dat geen probleem. We vonden vrij snel ons tempo terug en eindigden zelfs met de snelste tijd, dus dat was eigenlijk allemaal goed. Zonder dat probleem waren we in de top drie gefinisht en hadden we goede punten gescoord voor het kampioenschap, maar helaas viel dat net wat anders uit.”

In het kampioenschap blijft Yannick wel de leider. “We hebben nu 105 punten en een voorsprong van 5 punten op Rostek. De hele top vijf kan nog kampioen worden in Drenthe, dus dat wordt spannend. We kijken ernaar uit om op de proeven rondom het TT Circuit het kampioenschap te beslissen.”

Foto: Noraly de Wild

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl