Een splinternieuwe auto, een nieuwe rally en goede tijden. Daarmee opent Yannick Vrielink zijn tweede rallyseizoen. Na een goed debuutseizoen, waarin Vrielink tweede werd in de Peugeot 206 Cup, zet Vrielink die lijn door. Vrielink maakt de overstap naar de Toyota GR Yaris Challenge en gebruikt de Jack’s International Drenthe Rally om de nieuwe auto te leren kennen. De rally eindigt vroegtijdig voor Vrielink en Glenn Crooijmans doordat er een bijzonder technisch probleem optreedt. Ondanks de uitvalbeurt is Vrielink wel tevreden over zijn eerste rally met de Yaris.

Op vrijdagavond staan de proeven rondom Kampen op het programma, deze proeven zijn bekend vanuit de Zuiderzee Rally. Een rally die Vrielink nooit zelf reed, maar wel eenmaal heeft genavigeerd. “Dat was 2 jaar geleden, maar dat was de short rally. De echte buitenproeven heb ik dus nooit echt gezien en om die dan meteen in de avond te gaan rijden, dat is best pittig. Maar we begonnen goed met de 16e tijd. Op de derde proef maken we een foutje en schieten we van een dijk, dat kost 20 seconden. We konden ons snel herpakken en hebben in de tweede boucle onszelf weten te verbeteren met twee twaalfde tijden. Na de eerste avond lagen we 14e algemeen, dat was beter dan ik had verwacht. Het gat naar de tweede Yaris was bijna 50 seconden, een goede eerste dag!”

De tweede dag van de rally vindt plaats op en rondom het TT Circuit van Assen. “Dat was wel een leuke combinatie van het circuit en de paden rondom het circuit. Daar moesten we even aan wennen en zoeken naar de goede flow. Maar tijdens de 9e proef pakken Glenn en ik de 10e tijd en de proef daarna de 11e. Dat had ik echt niet verwacht van mijn eerste wedstrijd met de Toyota. Na de elfde proef voelden we iets geks aan de auto, dat hebben we snel gecheckt met de monteurs van Hans Weijs en die adviseerde om te stoppen. Het risico op meer schade was vrij groot en daar wilden we niet aan. Op dat moment lagen we 13e algemeen op slechts 4 seconden van een R5! De voorsprong op Roenhorst, ook met een Yaris, was bijna een minuut. De andere Yaris van Oude Luttikhuis lag op 1 minuut en 20 seconden, dat was echt meer dan ik had verwacht. Dus ondanks het uitvallen, ben ik toch best tevreden.”

Vrielink merkt dat de Toyota GR Yaris een wereld van verschil is ten opzichte van de Peugeot 206. “Van een voorwiel aangedreven auto naar een vierwiel aangedreven is echt een grote overstap, maar daar wenden we heel snel aan. Verder zijn we heel tevreden met de ondersteuning van Hans Weijs Motorsport. Daarnaast was het heel leuk om te zien dat er zoveel sponsoren en leden van de club van 50 waren en dat we ze konden ontvangen. Ik hoop dat ze ook hebben genoten van de rally.”

“De challenge gaat officieel pas van start tijdens de ELE Rally in mei. Dus we zijn nog aan het kijken hoe het programma eruit gaat zien, want we willen goed voorbereid aan de start komen. Momenteel is Weijs druk bezig om de oorzaak van het probleem te achterhalen en op te lossen, zodra we daar meer duidelijkheid over hebben dan kunnen we ook vooruit kijken naar een volgende rally, wellicht wel in het buitenland!” besluit Vrielink.

Foto’s: Ronald Woest