Na de zeges in de Benelux Supercar Challenge op Circuit Zolder eerder deze zomer, hadden Ward Sluys en Bas Schouten in hun BMW M4 Silhouette van het Nederlandse topteam JR Motorsport hun leidersplaats in de Benelux Supercar Challenge verstevigd. Na de wedstrijden in Assen, in het noorden van Nederland, afgelopen weekend, bedraagt de bonus op de dichtste achtervolger ondertussen al 23 punten, wat een mooie kloof is met nog drie raceweekends op de kalender. Echter de strijd is nog niet gestreden en met een aanpassing van het reglement zouden de verhoudingen er in Brands-Hatch, tijdens de volgende wedstrijden begin september, uiteraard helemaal anders kunnen zijn. Ward Sluys is sportief dan ook tevreden, maar houdt toch gemengde gevoelens aan het voorbije weekend over.
Assen was het voorbije weekend het toneel voor de meest populaire meeting van de Supercar Challenge. Op de omloop die we kennen van de befaamde TT Assen Moto GP, stonden twee races op het menu, waarbij vooral de wedstrijd op zondag, voor 80.000 toeschouwers een jaarlijks hoogtepunt voor veel rijders en teams is.
“De kwalificatie verliep perfect”, vertelt Ward Sluys na het weekend. “We reden tweemaal naar de polepositie, wat meteen ook weer betekende dat we twee extra punten op onze rekening konden inschrijven. Met de stevige strijd die er al geweest is en nog moet komen, is dat altijd handig.”
Maar racen is meer dan één snelle ronde: “De race op zaterdag verliep goed, ik nam de start, verloor twee plaatsjes doordat Grouwels voor me stilviel en zat zo vast terwijl twee andere deelnemers daar gebruik van maakten om me in te halen, gelukkig zonder schade. Ik kon de aanrijding met Roger Grouwels immers net vermijden. Vervolgens begon ik met het mes tussen de tanden aan een inhaalrace en voor de pitstops lagen we alweer tweede en de rondetijden waren perfect! Bas gaf alles en reed als winnaar over de meet! Bovendien pakten we met de snelste wedstrijdronde nog eens een extra puntje… Na de finish gingen de poppen echter aan het dansen. Onze BMW M4 zou te snel zijn, ondanks het feit dat we 100% voldoen aan de vereiste PK/Gewichtsverhouding van het reglement. Wij hebben niet de indruk dat we sneller zijn dan de concurrentie. Het resultaat van de discussies was echter dat we of 50 Kg extra ballast dienden te nemen, of de auto in toeren moesten begrenzen, iets wat we dan ook deden voor onze start op zondag.”
In die race voor volle tribunes op zondag verdween de bolide al snel in de boxen met motorschade.
“We weten niet of de motorschade het gevolg is van de ingreep tussen beide wedstrijden. In ieder geval ben ik ontgoocheld dat we wederom midden in een seizoen aanpassingen krijgen… terwijl we 100% voldoen aan het reglement van de SCC. Ik dacht dat racen een sport was om de snelste te zijn, volgens een correct reglement… dus stof tot nadenken voor volgend seizoen.”