Het ABB FIA Formula E World Championship seizoen 2023/24 staat voor de deur. Het Nissan Formula E Team komt in actie tijdens de eerste race in Mexico op 13 januari 2024. Als voortuiblik op het seizoen deelt het team cijfers en feiten zoals details van de Formula E-racer, de officiële racekalender, facts & figures en meer.

AUTOMOBILE FORMULA E SAISON 2023
AERODROME LE MANS/SARTHE/FRANCE
JEUDI 12 OCTOBRE 2023
NISSAN FORMULA E TEAM
PHOTOS OFFICIELLES
CAR Nissan e-4ORCE 04

Formula E in een notendop
Het FIA Formula E World Championship is een volledig elektrische raceklasse die plaatsvindt op speciaal aangelegde stratencircuits in steden over de hele wereld. Soms wordt er gereden op racecircuits. Een race wordt een E-Prix genoemd. Voor het seizoen 2023/24 hebben 11 teams zich ingeschreven, allemaal met twee auto’s en twee coureurs. Dat betekent dat er elke race 22 auto’s op de grid staan.

Nissan en Formula E
Nissan debuteerde in seizoen 5 (2018/19) van het Formula E-kampioenschap. Het merk werd daarmee de eerste en enige Japanse fabrikant die aan dit kampioenschap deelneemt. Sinds 2022 maakt het raceteam deel uit van de Nissan-organisatie onder de naam Nissan Formula E Team.

Waardevolle kennis
Deelname aan het Formula E-kampioenschap helpt Nissan met het verder ontwikkelen van huidige en toekomstige batterij-elektrische productiemodellen. Alle kennis opgedaan tijdens races – bijvoorbeeld over batterij- en snellaadtechnologie en regeneratiesystemen – komt met een vertaalslag in productiemodellen terecht.
Nissan heeft als doel om vanaf 2050 CO2-neutraal te werken, dat betreft zowel de productie van auto’s als het gebruik ervan.

De volledige CO2-emissie van het vorige seizoen wordt gecompenseerd. Dat betreft de emissie van zowel de races, als alle logistiek en productiewerkzaamheden. Hiervoor werkt het team samen met Vaxa Technologies, een innovatieve biotech-onderneming in IJsland. Het bedrijf produceert Ultra Spirulina met behulp van aardwarmte. Het is een CO2-negatief proces waarbij warmte omgezet wordt in voeding.

Ambities
De ambities van Nissan in het Formula E-kampioenschap zijn groot. Met als doel nog betere (team)prestaties te realiseren, verhuist het hoofdkantoor van het Nissan Formula E Team van Le Mans naar de omgeving van Parijs. De verhuizing naar de nieuwe ultramoderne faciliteit met gloednieuwe werkplaats is ook een strategische stap, want de faciliteiten van de Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance liggen op steenworp afstand.

Facts & figures Nissan Formula E Team

  • Managing Director & Team Principal: Tommaso Volpe
  • Coureurs: Oliver Rowland & Sacha Fenestraz
  • Partners: Shell, Coral, McLaren Racing
  • Nissan heeft sinds de eerste deelname aan Formula E in 2018:
    • deelgenomen aan 116 races
    •   3 titels gewonnen
    • 17 overwinningen geboekt
    • 40 podiumplaatsen veroverd
    • 21 pole-positions behaald
    • 12 keer de snelste ronde gereden

Highlights – Gen3 Formula E-raceauto
De Gen3 Formula E-raceauto volgde de Gen1-auto (2014-2017) en Gen2-auto (2018-2022) op. Het is de meest efficiënte racewagen ter wereld. Ten opzichte van de Gen2 heeft de Gen3 een tot wel 40 procent hoger systeemvermogen. Een 350 kW (470 pk) sterke elektromotor op de vooras en een elektromotor met 250 kW (340 pk) op de achteras genereren samen een piekvermogen van 600 kW (816 pk). Ten opzichte van de Gen2 heeft de Gen3 een aanzienlijk hogere topsnelheid (322 km/u) en een 60 kilogram lager gewicht. Het vermogen van het regeneratieve remsysteem is met 40 procent toegenomen.

  Gen1 Gen2 Gen3
Lengte 5.320 mm 5.160 mm 5.016,2 mm
Hoogte 1.050 mm 1.050 mm 1.023,4 mm
Breedte 1.780 mm 1.770 mm 1.700 mm
Wielbasis 3.100 mm 3.100 mm 2.970,5 mm
Gewicht (inclusief coureur) 920 kilogram (batterij 450 kilogram) 900 kilogram (batterij 385 kilogram) 840 kilogram (batterij 284 kilogram)
Maximum vermogen 200 kW 250 kW 350 kW
Maximale regeneratie 100 kW 250 kW 600 kW
Topsnelheid 225 km/u 280 km/u 322 km/u
Aandrijving Achter Achter Voor en achter
Banden Michelin Michelin Hankook

Twee titels
Het ABB FIA Formula E World Championship bestaat uit twee afzonderlijke titels: één voor de coureurs en één voor de teams. De coureurstitel wordt toegekend aan de rijder die gedurende het seizoen de meeste punten heeft verzameld. De teamtitel wordt bepaald door de gecombineerde score van de coureurs van elk team gedurende het hele seizoen. De organisatie hanteert een puntensysteem waarbij alleen de top-10 punten toegekend krijgt.

  •   1e – 25 punten
  •   2e – 18 punten
  •   3e – 15 punten
  •   4e – 12 punten
  •   5e – 10 punten
  •   6e –   8 punten
  •   7e –   6pt
  •   8e –   4pt
  •   9e  –  2pt
  • 10e –   1pt

Er worden ook extra punten toegekend. De coureur die vooraan start, vanaf Julius Baer Pole Position, pakt drie extra punten. Tijdens de race krijgt de coureur die de snelste ronde aflegt bovendien één extra punt. De coureur moet dan wel in de top-10 eindigen om de TAG Heuer snelste ronde te behalen. Zo niet, dan krijgt de coureur in de top-10 met de volgende snelste ronde de eer.

 Kalender Formula E-seizoen 2023/2024
R1   – Mexico City, Mexico – 13 januari 2024
R2   – Diriyah, Saudi-Arabië – 26 januari 2024
R3   – Diriyah, Saudi-Arabië – 27 januari 2024
R4   – Hyderabad, India – 10 februari 2024
R5   – Sao Paulo, Brazilië – 16 maart 2024
R6   – Tokyo, Japan – 30 maart 2024
R7   – Misano Adriatico, Italië – 13 april 2024
R8   – Misano Adriatico, Italië – 14 april 2024
R9   – Monte-Carlo, Monaco – 27 april 2024
R10 – Berlijn, Duitsland – 11 mei 2024
R11 – Berlijn, Duitsland – 12 mei 2024
R12 – Shanghai, China – 25 mei 2024
R13 – Shanghai, China – 26 mei 2024
R14 – Portland, USA – 29 juni 2024
R15 – Portland, USA – 30 juni 2024
R16– London, Verenigd Koninkrijk – 20 juli 2024
R17 – London, Verenigd Koninkrijk – 21 juli 2024

Raceformat
Elk Formula E-evenement heeft twee oefensessies: een openingssessie van 30 minuten op de vrijdag voor de race, gevolgd door nog een half uur op zaterdag. De meeste evenementen vinden plaats op één dag om de verstoring voor de gaststad tot een minimum te beperken. Sommige evenementen duren twee dagen met een dubbele hoeveelheid actie. Dit worden double-headers genoemd.

Het opladen van de auto is verboden tijdens zowel de kwalificatie als de race, evenals in het hele Parc Fermé en de technische keuring. Teams kunnen de auto’s tussen de sessies en tijdens de trainingen opladen. Slim energiegebruik tijdens de kwalificaties en races is dus belangrijk om goede resultaten te halen.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl