In zijn Opel Adam reed Ernst Kranenburg naar de winst, in de klasse RC5, in de ADAC Rallye Stemweder Berg. Samen met zijn navigator Wout de Klerk wisten ze 13 klassementsproeven lang de leiding in de klasse te behouden. In het algemeen klassement bezette het tweetal de 24e plaats. Er stonden in totaal 62 deelnemers op de startlijst.
Helaas eindigde de wedstrijd, voor de tweede equipe van het Rallysport Utrecht, minder fortuinlijk. Rijder Martin Menzing en zijn navigator Renaldo Lier, moesten in de laatste boucle de strijd opgeven. “Helaas eindigde de wedstrijd voor ons vlak voor het einde, eigenlijk met de finish in zicht,” vertelt Martin Menzing. “Dat was voor ons enorm teleurstellend. Een één-twee finish was mogelijk geweest. Het heeft echter niet zo mogen zijn. We kwamen wat dwars een bocht uit en een kleine stuurcorrectie zorgde ervoor dat we vast op de rand van een betonnen greppel kwamen te staan.
Over de prestaties van Ernst was Martin lyrisch. “Mijn hemel, wat heeft Ernst hard gereden met zijn Adam! Niet te geloven wat hij heeft neergezet. Hij weet zelfs een Volkswagen Polo GTi R5 en nog wat andere, veel snellere auto’s, achter zich te laten! Tel hierbij een opgelopen tijdstraf en het tijdsverlies voor het missen van een bocht op en de prestatie wordt hierdoor alleen nog maar groter!”
Rondom het Duitse Lübbecke werden 139 kilometers, verdeeld over 13 klassementsproeven, op snelheid afgelegd. De start was op vrijdagavond en de finish was op zaterdag namiddag. Deze wedstrijd vormt voor de leden van Rallysport Utrecht al jaren één van de hoogtepunten van het seizoen.
De wedstrijd ging, ondanks de aansprekende tijden op de afzonderlijke klassementsproeven, niet van een leien dakje. Op de vrijdagavond zou het, volgens Buienrader, droog blijven. Daarom besloot het team slicks onder de beide Adams te monteren. Op weg naar de proeven kwamen ze echter onverwacht in een gigantische hoosbui terecht. “We hebben het team gevraagd om regenbanden te komen brengen en die hebben we gemonteerd. Met slicks in die bui blijven rijden was echt levensgevaarlijk. De tijdstraf, die we als gevolg hiervan kregen, hebben we maar voor lief genomen. Ook schoot Ernst nog een keer door een weiland in, maar wist hier zonder al teveel tijdverlies en helemaal zonder schade snel weer uit te komen.
Ook de monteurs van het team hebben een topprestatie geleverd. Zij moesten op de vrijdagavond nog een versnellingsbak wisselen. De bak van Ernst zijn Adam was van te voren helemaal nagekeken, maar maakte op vrijdagavond ongewenste geluiden. “De monteurs hebben vrijdagavond de bak moeten wisselen Door hun actie konden we zaterdag gewoon verder rijden,” besluit Martin Menzing.
Foto’s: Sascha Dörrenbächer
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl