Afgelopen weekeinde vond op het circuit van Spa-Francorchamps de 68e editie van de ’24 Hours of Spa’ plaats, die sinds een aantal jaren als de belangrijkste GT3-race van Europa te boek staat. Yelmer Buurman kwam er in actie met de Mercedes-AMG GT3 met het startnummer 00, ingezet door het Duitse AMG-Team Black Falcon. Voor de coureur uit het Gelderse Ubbergen werd het een weekeinde met ‘ups and downs’, en dat kwam niet alleen door de aanzienlijke hoogteverschillen op het ruim zeven kilometer lange circuit in de Belgische Ardennen…

hhh
Van tevoren ging er heel wat aandacht uit naar het team met de zilver en rood gekleurde Mercedes-AMG GT3, waarvan naast Yelmer Buurman ook de Duitsers Bernd Schneider, vijf keer DTM-kampioen, en Maro Engel, recentelijk nog winnaar van de 24-uursrace op de Nürburgring, deel uitmaakten. De auto was zelfs afgebeeld op het officiële affiche van de wedstrijd. Het ontwerp en de kleurstelling waren bedacht door leden van de Californische rockband Linkin Park, die zelf ook tijdens het evenement op het circuit van Spa-Francorchamps aanwezig waren. “Wel stoer, ze waren heel enthousiast”, vertelde Yelmer Buurman, die de bandleden op zaterdagmiddag voor de start ontmoette. De Amerikanen gaven ook het startsein voor de formatieronde voorafgaand aan de wedstrijd door het zwaaien van de Belgische vlag.

Voordat het zover was, was er echter al sprake geweest van heel wat discussie. Voor de verdeling van de plaatsen op de eerste tien rijen van de startopstelling was er op vrijdagavond een zogeheten ‘Super Pole’-sessie, waarin Mercedes-AMG-coureurs de eerste zes startplaatsen voor zich opeisten. Maro Engel nam de kwalificatie in de Linkin Park-Mercedes voor zijn rekening en veroverde de derde startplaats. Voorafgaand aan de race echter schrapten de sportcommissarissen alle trainingstijden van de zes snelste Mercedes-AMG GT3’s uit de ‘Super Pole’ vanwege een verschil in interpretatie van de homologatie, de voor raceauto’s vereiste typegoedkeuring. Zo startte de auto met Yelmer Buurman als 18e. Bovendien moesten de betrokken Mercdes-teams in het eerste halfuur van de wedstrijd een stopstraf van vijf minuten in de pitstraat uitzitten. “Dat was natuurlijk een flinke straf, maar we hadden geen andere keuze dan te proberen, er het beste van te maken”, zei Buurman. Na de straf kwamen de Mercedessen in de achterhoede van het veld weer in de race terug.

hhhh

Vervolgens was er nog een ‘drive-through-penalty’ omdat een van Yelmer Buurmans teamgenoten tijdens een rijbeurt langer in de auto had gezeten dan reglementair was toegestaan en in de ochtend was er tijdverlies vanwege het vervangen van een sensor. “Ikzelf heb ook een dubbele stint in de nacht gereden, waarin ik een aantal mooie gevechten had, en aan het eind van de race heb ik de laatste dubbele stint gedaan”, vertelt Buurman. “Die laatste was zeker de leukste, want ik kon redelijk vrij rijden en lekker doortrappen. Totdat in het laatste halfuur die enorme regenbui losbarstte. Ik had nog het idee om op de baan te blijven met slicks, maar het team had via de buienradar al in de gaten hoe heftig de regen zou gaan worden, dus we hebben toch maar gekozen voor de wissel naar regenbanden. Toen ik de pits binnenkwam, was het nog vrijwel droog, maar toen ik eruit reed, barstte het werkelijk los… Ik vond het wel jammer dat toen de wedstrijd ook weer werd geneutraliseerd, want anders hadden we misschien nog een paar plaatsen kunnen winnen, maar uiteindelijk zijn we dus als 20e geëindigd. Niet het resultaat waarop we hadden gehoopt, maar zulke races heb je soms. Dit was er inderdaad één met ‘ups and downs’.” Voor Yelmer Buurman staat nu nog de deelname aan een aantal wedstrijden voor het VLN-lange-afstandskampioenschap op de Nürburgring op het programma.

hh