Hank Melse is bij zijn debuut in de Rallye Weiz als zevende geëindigd. Genavigeerd door Joep van Heugten begon Melse op vrijdagavond uitstekend aan deze Oostenrijkse ronde van de ADAC Opel Electric Rally Cup. Een kleine schade op zaterdagochtend zorgde echter voor tijdverlies waarna een zevende positie in het eindklassement het hoogst haalbare bleek. “Het was echt heel gaaf, maar als je hier voor het eerst rijdt, is het ook wel tricky met al die blinde bochten, heuvels waardoor je niet ziet hoe de weg verder gaat en verschillende soorten asfalt”, blikte Melse terug.

Met de Oostenrijkse Rallye Weiz was de ADAC Opel Electric Rally Cup niet alleen aan de vierde ronde toe, ook was het na Duitsland, Nederland en Frankrijk het vierde land dat de wedstrijdserie aandeed. Voor Hank Melse en zijn navigator Joep van Heugten betrof het hun derde optreden in deze eerste en enige rally cup voor volledig elektrisch aangedreven rallyauto’s. De Rallye Weiz is met de listige en kronkelige bergweggetjes in het district Stiermarken, waar nauwelijks een recht stukje weg te bekennen is, een heel uitdagende rally, zeker voor Nederlandse rijders die veelal vlakke en overzichtelijke klassementsproeven gewend zijn.

De 24-jarige Melse begon op vrijdagavond meteen goed met een vijfde plaats op de tweede klassementsproef. Terug op het servicepark bleek noodweer daar een ravage aangericht te hebben waardoor de laatste proef van de dag geannuleerd moest worden. Op zaterdag verloor  Melse in het begin wat tijd, om zich daarna te herstellen. In de zevende van elf proeven wist de equipe Melse/Van Heugten op te klimmen van plek negen naar zeven in het algemeen klassement, om deze positie daarna ook tot de finish te behouden.

“Het was echt heel gaaf. De ene bocht loopt zo over in de andere, met ook nog eens heel veel blinde bochten. Met die heuvels heb je soms geen idee waar je op af rijdt en hoe de weg verder gaat. Daarbij heb je ook nog eens allemaal verschillende soorten asfalt door elkaar heen, van heel grof tot glad. Je kunt daardoor nauwelijks inschatten hoeveel grip je zult hebben. De eerste twee proeven op vrijdagavond gingen goed. We moesten daarna door een enorme regen- en onweersbui stapvoets naar de service terugrijden. Daar bleek alles weggewaaid te zijn. Later op de avond is unaniem besloten om op zaterdag door te rijden, maar met minder materiaal dan normaal. Op zaterdagochtend ging het in de eerste proef mis. Bij het uitkomen van een bocht raakten we een paar boomstammen die daar lagen. Daarbij liepen we schade op aan een voorwiel. Omdat er tussendoor geen service was, moesten we ook de volgende proef daarmee voorzichtig uitrijden, wat ons de nodige tijd kostte. Na reparatie ging het weer goed, maar de achterstand was te groot om nog plekken goed te maken. Alles bij elkaar had het beter gekund, maar het is een ontzettend lastige rally als je er voor het eerst rijdt. Dat zag je ook wel aan de uitslag die gedomineerd werd door equipes die daar al jaren komen”, aldus Melse na zijn avontuurlijke Oostenrijkse debuut.

De KNAF heeft dit jaar haar inzet in de ADAC Opel Electric Rally Cup gekoppeld aan de KNAF Opel Corsa Electric Rally Challenge. Bij dit initiatief van de KNAF en de KNAF Talent Academy, dat wordt gesteund door Opel Nederland en Opel Motorsport Deutschland, krijgen drie Nederlandse rallyequipes de kans om internationale ervaring op te doen en zich in de kijker te rijden. De drie jonge Nederlandse rallyrijders nemen elk drie rally’s van de ADAC Opel Electric Rally Cup voor hun rekening. Het rallytalent dat aan het eind van het seizoen het beste heeft gescoord, mag in 2025 een heel seizoen de KNAF vertegenwoordigen in de ADAC Opel Electric Rally Cup. Voor Melse was de Rallye Weiz zijn laatste van drie optredens. Bij de volgende ronde van de ADAC Opel Electric Rally Cup, de ADAC Rallye Stemweder Berg, zal de KNAF Opel Corsa Electric voor het eerst worden bestuurd door de 21-jarige Esmee den Hartigh.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl