Wat krijgen we nou? ACNN Into the Dark 2.0 wekt de indruk dat de organisatie het eind 2023 gelanceerde concept van een zesuursrace op TT Circuit Assen alweer opnieuw gaat uitvinden. Gelukkig blijkt het getal slechts een tellertje om de tweede editie aan te duiden, en vormt deze endurance op zondag 8 december een stabiele factor. De deelnemers van de vorige editie weten dus wat ze kunnen verwachten.

De datum van ACNN Into the Dark 2.0 kan nauwelijks als een verrassing komen, want die lag al vast na afloop van de zesuursrace in december 2023. Wedstrijdinhoudelijk kan Rutger Griemink, die de formule mede heeft uitgedokterd, volledig in herhaling vallen. “We hebben tijd gereserveerd binnen de uiterste marge van het TT Circuit Assen, dat om zeven uur ’s avonds de baan afsluit. Een kwartier daarvoor vlaggen wij af. Daarmee leggen de coureurs de laatste twee uur vrijwel helemaal in het donker af, wat natuurlijk een geweldige extra dimensie aan de wedstrijd geeft.” Le Mans in Drenthe, zeg maar.

Dit vereist dat van de ingeschreven auto’s de verlichting naar behoren functioneert, zodat de baanlampen alleen hoeven bij te schijnen bij de instuurpunten van bochten en op enkele andere kritische plaatsen. Airjacks en LPG als brandstof zijn niet toegestaan, terwijl de verplichte semislicks standaard van Racebanden.nl komen. “Bij heftige neerslag maken we een uitzondering,” voegt Griemink toe. “Dan mogen teams regenbanden monteren.”

Lang genoeg
Inmiddels druppelen de aanmeldingen binnen. Iedere toerwagen of GT die aan de welbekende veiligheidseisen voor clubracen voldoet, mag zich op de grid melden, mits de rondetijd niet onder de 1:54 minuten duikt en de geluidsproductie binnen de 95 decibel blijft. De ACNN onderscheidt zeven divisies, waarvan één voor PTC’s. De zes andere worden afgebakend door minimale en maximale rondetijden (zie kader). Daarbij bestaat de mogelijkheid om als koppel te rijden met twee verschillende auto’s, mits die qua prestatieniveau binnen dezelfde klasse blijven.

Om via teamstrategie de spanning erin te houden, stelt de organisatie de stinttijd op ten hoogste tachtig minuten. Dat is voor de gemiddelde hobbycoureur ook lang genoeg, zéker in de vermoeiende duisternis. Hoeveel rijders zich afwisselend in de strijd mengen, mag elk team naar eigen inzicht bepalen. Kortom, niets nieuws onder de zon, en daarmee lijkt een voortzetting van het succes van de vorige ACNN Into the Dark realistisch. Hoe de editie van 2025 gaat heten? Simpelweg het getal 3.0 toevoegen en je weet het.

Coen Caspers “Masterclass zelfbeheersing”
Als het aan Coen Caspers ligt, schieten de BMW’s 330i op 8 december als paddenstoelen uit de grond. “We proberen er zoveel mogelijk uit de cup naar de endurancewedstrijd te krijgen en zowel bestaande deelnemers als nieuwe rijders aan te slingeren. Eind van het seizoen komen die dingen wat langzamer op gang; dan wachten mensen tot het laatste moment. Vorig jaar heb ik ACNN Into the Dark zelf gedaan, in estafette met Henk Tappel, dus als koppel in twee auto’s. We wonnen overall met vijf ronden voorsprong op de rest van het veld.

De E90’s – die wij ook verhuren – blijken met hun stabiele wegligging en grote tank, ruim voldoende voor de maximale stinttijd van tachtig minuten, zeer geschikt voor zo’n langeafstandsrace.” Caspers steekt zijn enthousiasme voor endurance niet onder stoelen of banken. “Als coureur maak je heel veel racemeters op één dag. Het gaat hier meer om techniek, tactiek en heelhouden dan om keihard pushen. Ik noem het altijd een masterclass zelfbeheersing.” www.caspe.rs

Jan Wolf “Hoop op regen”
Dat kon natuurlijk echt niet: BMW-man Jan Wolf die vorige keer drie Porsches 944 en een Peugeot 205 GTI inschreef voor ACNN Into the Dark. Gelukkig houdt LupuRace het ditmaal bij zijn corebusiness: klassieke Bimmers. “In ieder geval onze gele 2002 en, als die vol zit, maak ik ook de witte klaar. Het liefst zou ik zelf meedoen, want ik vind endurance gewoon zo ontzettend leuk. Lekker lang achter het stuur zitten en donders goed blijven opletten. Trouwens, zo’n wedstrijd rijden in het donker, dat heb ik nog niet eerder gedaan. We maken er een mooi weekendje van, want de dag ervoor organiseer ik in samenwerking met TT Raceworld en het TT Circuit Assen de KiKa Race voor het goede doel.”

Als BMW-specialist koestert Wolf een blind vertrouwen in de toch een halve eeuw oude 2002’s. “Lampjes erop zetten, vloeistoffen erin gieten en even bij Lammert van der Meulen langs voor de uitlijning. Misschien zet ik de ontsteking een graadje later, om de motoren zeker heel te houden. Ik hoop op regen, want dan zijn deze lichte BMW’s vreselijk snel.”

Exclusieve korting voor ACNN Into the Dark 2.0-rijders

Racebanden.nl & Nankang Motorsport bieden een mooie deal voor alle rijders:

  • €100,- korting (ex. btw) op een set Nankang semi-slicks naar keuze!
  • Gratis montage van banden op het circuit inbegrepen!

Bestel je banden voor 1 december om gebruik te maken van deze actie.
Bestellen kan via: info@racebanden.nl of bel naar 0640256105.

Er mag uitsluitend gereden worden met Semi-Slicks racebanden. Alle banden dienen verkregen te zijn via Yorick Tang (www.Racebanden.nl). Yorick Tang/Racebanden.nl zal de enige en dus ook de preferred supplier zijn voor dit Evenement.

Tijdschema ACNN into the dark
Zaterdag 7 december
19.00-21.00: inschrijven en keuring

Zondag 8 december
08.30-10.00: inschrijven en keuring
09.30-10.00: briefing (verplicht voor alle deelnemers)
10.30-11.30: tijdtraining
12.30: uitrijden voor de startopstelling
12.45-18.45: zesuursrace

Klassenindeling ACNN into the dark (op basis van rondetijden)
Unlimited-klasse: 1:54-1:57 minuten
Masters-klasse: 1:57-2:00 minuten
Legends-klasse: 2:00-2:03 minuten
Super Pro-klasse: 2:03-2:06 minuten
Pro-klasse: 2:06-2:09 minuten
Koningsklasse: 2:09 minuten of hoger
PTC-klasse: rondetijd n.v.t.

Meer informatie: www.acnn.nl

Tekst: Aart van der Haagen & foto’s: PR

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl